Efi Dahan
Efi Dahan, w PayPal Dyrektor Zarządzający na Europę Środkowo-Wschodnią, Amerykę Łacińską i Izrael

Polacy chcą płacić bezstykowo

Łukasz Piechowiak, Fintek.pl: Jak PayPal radzi sobie na polskim rynku w czasie pandemii? Niedawno chwaliliście się Państwo dobrymi wynikami, ale były one w ujęciu globalnym. Nas interesują dane dotyczące liczby użytkowników w Polsce i oczywiście tego jak PayPal jest wykorzystywany przez polskich klientów, w tym merchantów?

 Efi Dahan: Nie ma wątpliwości, że globalna pandemia zmieniła sposób, w jaki myślimy o codziennym życiu i przyśpieszyła zmiany dotyczące naszych zwyczajów zakupowych. Proces przenosin do sieci, który w przeszłości zająłby około dwóch lat, teraz odbył się na przestrzeni kilku tygodni. To trend, który obserwowaliśmy na całym świecie – Polska nie jest tutaj wyjątkiem.

Misja PayPal, mająca na celu zapewnienie klientom i przedsiębiorstwom bezpieczniejszego sposobu obsługi transakcji, jest jeszcze ważniejsza niż kiedykolwiek wcześniej. Wspieramy 1,6 milionów naszych klientów w Polsce w przejściu na działalność online, tym samym wzmacniając ich biznesy.

Widzimy, że lokalne, małe przedsiębiorstwa przyśpieszyły procesy przenoszenia usług do Internetu. Intensywnie inwestują one w tworzenie optymalnej infrastruktury, poprawiając ogólne doświadczenia konsumentów, począwszy od płatności, poprzez działania marketingowe, a skończywszy na dostawie. Wszystkie te aspekty stają się coraz bardziej efektywne, a firmy, które zazwyczaj docierały ze swoimi produktami tylko do lokalnych klientów, teraz sprzedają zarówno w całym kraju, jak i na całym świecie.

Ł.P.: PayPal to jeden z największych fintechów na świecie. Niedawno na 28 rynkach uruchomili Państwo rozwiązanie płatnicze wykorzystuję kody QR. Niestety, nie ma wśród nich Polski. Czy wiadomo, kiedy taka usługa będzie dostępna także nad Wisłą? 

 E.D.: Badanie, które w ostatnim czasie przeprowadziliśmy wspólnie z firmą badawczą IPSOS wśród polskich konsumentów, wykazało wyraźne przejście Polaków na zakupy online i przewagę płatności zbliżeniowych nad gotówką.

Nieustannie badamy, w jaki sposób wdrażać nasze innowacje i najnowsze rozwiązania technologiczne wśród naszych klientów na całym świecie, w tym w Polsce, aby sprostać ich oczekiwaniom. To nasza ambicja i motywacja. Oczywiście, gdy będziemy mieli dodatkowe informacje, którymi będziemy mogli się podzielić – na pewno to zrobimy.

Ł.P.: Z raportu IPSOS wynika, m.in. że młodzież chce unikać dotykania terminala. My, jako redakcja, bodajże od 2017 roku zwracamy uwagę innych na fakt, że przed pandemią higiena „terminala” często była daleka od ideału – urządzenia były po prostu brudne. Teraz zmieniło się to wraz z nawykami zakupowymi Polaków. Dobrze, ale jak Pan ocenia zmiany na rynku płatniczym i w jakim kierunku one zmierzają?

E.D.: Pandemia rzeczywiście zmieniła nawyki zakupowe Polaków, co wyraźne wpłynęło na rynek. Z naszych obserwacji i badania IPSOS wynika, że nie tylko młodzi ludzie wolą płacić bezgotówkowo – 51% osób powyżej 65 roku życia również rozważa rezygnację z gotówki.

Dodatkowe zmiany, które dostrzegamy, to wzrost popularności dokonywania zakupów od małych i średnich firm (62% respondentów kupowało od nich w czasie pandemii) oraz małych i średnich marek internetowych (28% respondentów robiło tam zakupy online). Wśród najpopularniejszych produktów nabywanych w czasie pandemii wymienić można m.in. odzież, obuwie i akcesoria (46%), artykuły gospodarstwa domowego i ogrodnicze (37%) oraz kosmetyki i produkty kosmetyczne (35%).

Ł.P.: Polska to całkiem nieźle rozwinięty rynek. Czy jest jeszcze przestrzeń do rozwoju, czy może czas na nowe rozwiązania? Jakie innowacje jeszcze Państwo uważają za właściwy kierunek/trend w Polsce?

E.D.: Polska jest niezwykle dynamicznym, zaawansowanym rynkiem, wysoce przystosowanym do nowych technologii. Potrzeby stale się zmieniają, a wraz z nimi powstają nowatorskie rozwiązania technologicznie, które PayPal prowadzi na ponad 200 rynkach, na których działa. Innowacje te znajdują odzwierciedlenie w usługach, takich jak Pay After Delivery, płatnościach ratalnych, a także w trwającym przechodzeniu na płatności bezdotykowe, które są możliwe dzięki zastosowaniu wearables, czyli tzw. technologii ubieralnych.

Nie mam wątpliwości, że innowacjami, które będą najbardziej znaczące z punktu widzenia klienta, będą te, które umożliwią dokonywanie płatności bezdotykowych.

Ł.P.: Ludzie pokochali płatności bez portfela i nawet bez karty. Czy PayPal będzie kiedykolwiek oferować płatności bezstykowe, np. za pomocą Apple Pay lub chociażby tak, jak w Lidl Pay?

E.D.: Nieustannie pracujemy nad nowymi, innowacyjnymi rozwiązaniami, które zaspokoją potrzeby naszych konsumentów i firm. W ostatnim czasie ogłosiliśmy rozszerzenie współpracy z Monese na 6 nowych rynkach, w tym w Polsce. Dzięki temu użytkownicy Monese będą mogli zarządzać swoim saldem PayPal za pomocą aplikacji Monese wraz z kartą bankową wydaną przez tę firmę.

Ł.P.: Czy planują Państwo jakieś przejęcia na polskim rynku?

E.D.: Stale analizujemy różne możliwości i na bieżąco śledzimy aktualną sytuację rynkową, jej potrzeby i oczywiście innowacje technologiczne. Gdy tylko otrzymamy informacje dotyczące przejęć, na pewno o nich poinformujemy.

Efi Dahan odpowiadał na pytania Łukasza Piechowiaka.

Efi Dahan jest dyrektorem zarządzającym PayPal w Europie Środkowo-Wschodniej, Ameryce Łacińskiej i Izraelu. Dołączył do firmy w 2012 roku. Dziś jest odpowiedzialny za działalność PayPal na ponad 70 rynkach, w Europie Środkowo-Wschodniej i Ameryce Łacińskiej, w których wciąż istnieje duży potencjał wśród ponad 150 milionów nabywców internetowych i handlowców. Jest również członkiem zespołu zarządzającego PayPal ds. międzynarodowego handlu transgranicznego.