Ostatnio w aplikacji mobilnej PKO Banku Polskiego pojawiła się możliwość całkowicie zdalnego założenia dzieciom PKO Konta Dziecka oraz zamówienia karty debetowej PKO Junior z odrębnym rachunkiem. Za pomocą IKO klient może także zweryfikować tożsamość dzwoniącego do niego pracownika PKO BP – to narzędzie przeciwdziałające oszustom podszywającym się pod bank. Wśród wdrożeń zaplanowanych w najbliższej przyszłości jest m.in.: usługa z zakresu płatności odroczonych.

Jak klienci korzystają z aplikacji IKO?

Klienci PKO Banku Polskiego obecnie logują się do IKO co godzinę średnio 217 tys. razy. Dla porównania – w pierwszym pełnym roku działania aplikacji (2014) takich logowań było ponad 1,6 tys., w 2018 roku – już 59 tys., a w ubiegłym roku 171 tys. W ciągu ponad 9 lat użytkownicy wykonali za pomocą IKO ponad 1,5 mld transakcji na łączną kwotę ponad 417 mld zł. Porównując początki z czasami obecnymi – w ciągu prawie 10 miesięcy 2013 roku w IKO wykonano ponad 260 tys. transakcji, w 2018 – ponad 88 mln, zaś w całym roku 2021 było ich już ponad 468 mln.

Dużą popularnością cieszy się możliwość zakupu biletów komunikacyjnych. Od startu usługi w lipcu 2019 roku użytkownicy IKO kupili w ten sposób prawie 26 mln biletów – najczęściej w Warszawie i Krakowie. Natomiast od momentu wprowadzenia w IKO opłat za autostrady (październik 2020 roku) kierowcy zapłacili za ponad 1,5 mln przejazdów przez bramki bez konieczności zatrzymywania się.

Asystent głosowy IKO z ponad 2 mln rozmów z klientami

Użytkownicy IKO chętnie korzystają z Asystenta głosowego, który działa w aplikacji od ponad dwóch lat. Od momentu uruchomienia przeprowadził już 2 mln rozmów z klientami, obecnie jest to 150 tys. dialogów miesięcznie. Odnotowano w nim też prawie 4 mln wypowiedzi użytkowników. Na początku rozumiał ponad 70, a obecnie 310 tematów rozmów prowadzonych językiem naturalnym (wystarczy powiedzieć np. „pchnij stówkę do Janka”) i nadal będzie ich przybywać. Asystent ma prawie 770 tys. unikalnych użytkowników. To rozwiązanie technologiczne, które powstało w PKO Banku Polskim; do tej pory żadna instytucja finansowa w Polsce nie oferuje klientom asystenta głosowego z tak zaawansowanym zakresem realizowanych poleceń.

Od roku Asystent głosowy umożliwia skorzystanie z narzędzi służących do analizy i zarządzania finansami osobistymi. Te funkcje dają klientom możliwość przeglądu wydatków oraz podsumowania oszczędności. Pierwsza funkcja umożliwia sprawdzenie, ile wydają na: zobowiązania kredytowe, płatności kartą, przelewy wychodzące, wypłaty z bankomatów i pozostałe płatności. Druga informuje, jak kształtuje się stan oszczędności na koncie. Obie umożliwiają wybór waluty, konta i okresu (obecny miesiąc, poprzedni miesiąc, ostatnie 3 miesiące, ostatnich 6 miesięcy oraz ostatni rok), dla których ma zostać przeprowadzona analiza.

Od kilku miesięcy klienci mogą poprosić o podsumowanie płatności kartą w dowolnym sklepie. Z tych analiz skorzystało już 85 tys. użytkowników. Już niedługo będą mogli podsumować swoje wydatki w podziale na kategorie (np. podróże, rozrywka itp.).

Przy pomocy asystenta, oprócz analizy wydatków i oszczędności, można m.in. zrobić przelew zwykły do odbiorcy zdefiniowanego lub na numer konta, zrobić przelew na telefon, sprawdzić stan konta, przeszukać historię konta, doładować telefon, zapłacić BLIKIEM, spłacić kartę kredytową lub zmienić limity transakcyjne na karcie. Wspieranych przez asystenta funkcji będzie stopniowo przybywać.