Klienci banków Alior Bank, ING Bank Śląski, Millennium Banku i Pekao S.A skarżą się, że nie mogą poprawnie korzystać z usług bankowości elektronicznej i aplikacji mobilnych. Problemy komunikacyjne w j. bankowym oznaczają niemożliwość zalogowania się do banku ani przez komputer ani przez smartfona. Na razie nie wiadomo co jest przyczyną awarii. Wiadomo, że działają karty i dane klientów są bezpieczne.

Niewykluczone, że awaria ma związek z pracami konserwacyjnymi, które były przeprowadzone w kilku bankach podczas minionego weekendu.

W sumie awaria może swoim zasięgiem obejmować nawet 12 mln klientów. Szczęśliwie na razie nie odnotowano problemów z działaniem kart, a to oznacza, że można dokonywać płatności w sklepie. Nie zrobisz jednak zakupów przez Internet, jak również nie da się zlecić przelewu. W takiej sytuacji pozostaje wycieczka do oddziału banku, a w przypadku zakupów online – spróbować innej metody płatności np. kartą lub PayPala.

Awarie w bankowości stają się coraz powszechniejsze, a ich częstotliwość coraz większa. Bankowość elektroniczna i aplikacje mobilne banków to istotna część infrastruktury gospodarczej w Polsce i każde zaburzenie jej działania powoduje duże i trudne do oszacowania straty.

Z szacunków FROB-u wynika, że już w przyszłym roku płatności bezgotówkowe będą stanowić ponad połowę transakcji wykonywanych w Polsce. Polacy szybko odchodzą od gotówki na rzecz elektronicznego portfela w smartfonie i kart (których przyszłość jest raczej nieciekawa ze względu na Apple Pay i Google Pay). Wyłączenie możliwości dokonywania płatności za ich pomocą stanowi zatem zagrożenie o charakterze systemowym i strategicznym. I to nie chodzi tylko o to, że nie ma jak zapłacić za piwo lub prezent świąteczny, ale przede wszystkim chodzi o ZUS, pensje, płatności z tytuły kontraktów i podatki.