– Praca na stanowisku windykatora to bardzo odpowiedzialne i stresujące zajęcie. Wymaga budowania zaufania pomiędzy obiema stronami, a także dbania o dobrą reputację na rynku od pierwszego kontaktu konsumenta z firmą – mówi Zbigniew Ćwikliński, dyrektor ds. operacji i windykacji w Wonga Polska.

– Warto zauważyć, że główną rolą windykatora nie jest jedynie obsługa zadłużenia klienta, ale przede wszystkim umożliwienie mu wyjścia z tarapatów finansowych. Mimo takiej polityki wielu firm zmiana podejścia dłużników do windykatorów jest niezwykle trudna. W Wonga staramy się odczarować ten wizerunek. Stawiamy na wspieranie klientów w trudnych sytuacjach. Nasi pracownicy nastawieni są prokonsumencko. Mamy także odpowiednie narzędzia, pomocne w przypadku klientów, którzy znaleźli się w trudnej sytuacji – dodaje.

Czytaj także: Branża windykacyjna w tarapatach przez PESEL?

Windykator idealny

Zmieniający się obraz pracowników tego zawodu potwierdzają także badania Wonga. Wynika z nich, że już blisko co dziesiąty z nas utożsamia windykatorów z konsultantami, którzy kontaktując się z nami, chcą wesprzeć nas w rozwiązaniu problemów. Praca na tym stanowisku kojarzy nam się także z kompetentnymi ludźmi (6 proc.), którzy są uprzejmi, ale zarazem stanowczy (9 proc.).

A jakie cechy i umiejętności powinna posiadać osoba pracująca na tym stanowisku? Jak wynika z badania Ipsos dla Wonga, prawie połowa respondentów uważa, że windykator przede wszystkim musi umieć w odpowiedni sposób rozmawiać z ludźmi. Natomiast ponad 40 proc. ankietowanych wskazuje, że najważniejsze jest, aby posiadał umiejętności negocjacyjne. Obie kwestie są niezwykle istotne w pracy na tym stanowisku, ponieważ odpowiednie prowadzenie rozmowy z dłużnikami zdecydowanie zwiększa szansę na kompromisowe rozwiązanie sprawy.

Czytaj także: mBank otwiera nową siedzibę w Łodzi. Bez smartfona ani rusz

Jakie cechy powinien posiadać windykator?

Według ankietowanych równie ważna w tej pracy jest odporność na stres. Na ten aspekt wskazało 35 proc. badanych. Z kolei co trzeci Polak uważa, że windykator musi mieć dużą wiedzę na tematy finansowe.

– Nasze badania pokazują, że w oczach polskiego społeczeństwa jest to zawód, który powinna wykonywać kompetentna osoba, znająca wysokie standardy pracy i szanująca innych. Wiele firm stawia właśnie na te aspekty przy rekrutacji swoich pracowników. Świadczenie wysokiej jakości usług windykacyjnych to także nasz priorytet – podkreśla Zbigniew Ćwikliński z Wonga Polska.

– W Wonga stosujemy tzw. miękką windykację. Do każdego klienta zalegającego ze spłatą, podchodzimy w sposób indywidualny i staramy się znaleźć rozstrzygnięcie korzystne dla obu stron. Zależy nam na rozmowie z naszymi klientami, a także wspólnym i polubownym rozwiązaniu ich problemów z zadłużeniem – dodaje.

Jako cechy profesjonalnego pracownika windykacji Polacy wymieniają również konsekwencję, która pozwoli doprowadzić sprawę do końca (26 proc.), empatię (22 proc.) oraz stanowczość (22 proc.). Tylko 5 proc. respondentów wskazało, że dobrze widziana jest surowość oraz bycie niemiłym.

– Co pocieszające, powoli negatywny portret ustępuje miejsca pozytywnemu postrzeganiu tego zawodu. Konsumenci są coraz bardziej świadomi i już przy wyborze firmy, od której chcą uzyskać finansowanie, zwracają uwagę na to, w jaki sposób będzie prowadzona ewentualna windykacja. Szukają podmiotów, które cechują zachowania proklienckie i przyjazna obsługa klienta, gdzie pracują kompetentni i fachowi konsultanci – zauważa Zbigniew Ćwikliński.