Na koniec 2018 roku z bankowości elektronicznej aktywnie korzystało 17,2 mln Polaków – to o 100 tys. mniej niż w III kwartale zeszłego roku. Różnica jest niewielka, ale jednak jest to pewne złamanie trendu. Prezes ZBP Krzysztof Pietraszkiewicz stwierdził, że może to być efekt konsolidacji rynku bankowego. Spadek jest przecież nieznaczny, więc faktycznie możliwe, że wynika z łączenia się banków. W ostatnich miesiącach Santander Bank Polska przejął wydzieloną część Deutsche Banku, a klienci DB zostali włączeni w poczet użytkowników Santandera. Nie ma więc powodów do paniki.

Jak to jest z tą bankowością elektroniczną w Polsce?

Spore wzrosty odnotowano natomiast w segmencie bankowości mobilnej. Na koniec 2018 roku już 11,2 mln Polaków posiadało bankową aplikację, z czego 8,7 mln aktywnie z niej korzystało – czyli logowało się przynajmniej raz w miesiącu. Oznacza to, że już połowa aktywnych klientów bankowości internetowej korzysta z serwisów transakcyjnych swoich banków także za pomocą urządzeń mobilnych i dedykowanych aplikacji.

W ciągu ostatnich trzech miesięcy, liczba klientów bankujących na smartfonach zwiększyła się o 800 tys. (10,5%), a od początku minionego roku aż o 2,4 mln (28%). Generalnie na koniec 2018 roku liczba umów bankowości internetowej przekroczyła 38 mln, ale trzeba pamiętać, że tylko 17,2 mln klientów loguje się do serwisu transakcyjnego swojego banku przynajmniej raz w miesiącu. Jeżeli interesują Was dane z Q3 2018, to opracowanie wyników można znaleźć tutaj.

Jeżeli chodzi o przedsiębiorców, to na koniec IV kwartału liczba klientów MSP posiadających dostęp do bankowości internetowej wynosiła blisko 2,5 mln. Udział aktywnych klientów MSP w dalszym ciągu wzrasta z miesiąca na miesiąc. Zgodnie z danymi na koniec grudnia 2018 r. ponad 1,58 mln klientów MSP loguje się do bankowości elektronicznej co najmniej raz w miesiącu.