Plany Fundacji przedstawił jej wiceprezes Paweł Widawski, podczas konferencji Payment Meeting. Początkowo wydawało się, że Polska Bezgotówkowa zamierza wypuścić na rynek własnego SoftPOSa, ale biuro prasowe Fundacji zdementowało tą informację. Nad terminalami w smartfonie pracuje już Mastercard wspólnie z kilkoma agentami rozliczeniowymi – eService, Elavonem i Polskimi ePłatnościami. Podobny projekt rozwija także First Data Polska razem z Samsungiem. Pierwsze SoftPOSy powinny pojawić się na rynku jeszcze w tym roku.

Terminal w smartfonie jeszcze w tym roku

Pomimo tego, że wszystkim SoftPOSom przyświeca jednakowa idea, to same projekty mogą się od siebie różnić. Przykładowo pomysł Polskich ePłatności i Mastercard nie wymaga żadnych dodatkowych urządzeń do przyjmowania płatności z poziomu smartfona – wystarczy zainstalować na swoim telefonie specjalną aplikację. W projekcie wykorzystywana jest technologia firmy Mobeewave. Takie rozwiązanie ma jednak pewną wadę – za jego pomocą można przyjmować tylko płatności nie przekraczające kwoty 50 złotych, czyli takich, przy których nie trzeba podawać PIN-u.

Trochę inaczej do tematu podeszła firma eService, chociaż swoje rozwiązanie rozwija także z Mastercardem. LitePOS – bo tak nazywa się SoftPOS od eService – wymaga podłączenia do smartfona specjalnej przystawki. Działa ona w oparciu o technologię „PIN on glass”, co pozwala na przyjmowanie płatności o wartości przekraczającej 50 złotych i wymagających podania kodu PIN. To pierwsze takie wdrożenie na rynku.

Z kolei First Data Polcard i Samsung zaoferują przyjmowanie płatności na smartfonach Samsunga. Projekt nazwano SPOS i jego pilotaż powinien wystartować w II kwartale 2019 roku. Spółki zamierzają także rozpocząć ekspansję w regionie EMEA. Widać jak na dłoni, że tego typu projekty stają się rynkowym standardem. Przypomnijmy, że dzięki działalności Fundacji zainstalowano w Polsce już ponad 140 tys. terminali płatniczych w ponad 10 tys. miejscowości.

/Rafał Tomaszewski