Sztuczna inteligencja triumfuje nad człowiekiem w pojedynkach szachowych od czasu zwycięstwa komputera Deep Blue w meczu z Kasparowem w 1996 roku. Teraz Google pokonuje kolejnych graczy w GO.

Czytaj także: Czy sztuczna inteligencja zdominuje biznes? FutureTech Congress już w maju w Warszawie!

Go to starochińska gra planszowa popularna także w Korei i Japonii (Za wikipedią). Go rozgrywa się na planszy, na której zwykle wyznaczone jest 19 linii. Gracze – czarny i biały – kładą na przemian kamienie na przecięciach tych linii. Celem Go jest zdobycie większej części planszy niż przeciwnik. Zdobyte terytorium składa się z kamieni będących na planszy oraz z takich, które można bezpiecznie na niej umieścić, np. wewnątrz swojego terytorium. Grę Go uznaje się za znacznie trudniejsze wyzwanie dla sztucznej inteligencji niż szachy, nawet pomimo tego, że pozornie reguły tej gry wydają się być prostsze – wynika to z faktu, że plansza jest większa, ponadto kamienie można położyć w większej liczbie pozycji. To przekłada się na znacznie większą liczbę możliwych konfiguracji.

 Le Sedol vs AlphaGo 2016 rok

Porażka Le Sedola z 2016 roku

Pierwszego profesjonalego gracza AlphaGo pokonała w 2015 roku, ale gorąco zrobiło się dopiero w marcu 2016 roku gdy do gry stanął mistrz Lee Sedol (9-dan), z którym komputer wygrał 4 z 5 pojedynków. To była sensancja która odbiła się w mediach szerokim echem. Le Sedol to bardzo utytułowany gracz – jeden z najlepszych na świecie. Jego pojedynkowi z maszyną przyglądał się inny mistrz – Ke Jie, który stwierdził, że jemu prawdopodobnie udałoby się pokonać Alpha Go a swoje szanse ocenił na 60%. Na weryfikacje tych słów czekaliśmy ponad rok – w pierwszym z trzech zaplanowanych meczów zwycięstwo jednak odniosło AlphaGo.

 Ke Jie vs AlphaGo 2017 r.

Nie przesądzamy jeszcze ostatecznego wyniku, ale wiele wskazuje na to, że Ke Jie przecenił jednak swoje szanse. Maszyna pokonała gracza o włos z przewaga 0,5 punktu – obserwatorzy i znawcy gry stwierdzili, że AlphaGo zastosowało „nadzwyczajnie nowatorską strategię polegającą nie na dążeniu do ogólnych zysków terytorium na planszy, ale maksymalizacji wyniku poprzez indywidulaną skuteczność każdego z kamieni”. Google zaprogramowało maszynę tak, by wygrać a nie zdobyć wielką przewagę.

Czytaj także: Sztuczna inteligencja niepostrzeżenie oplata ludzkość

Je Jie był na tyle zdumiony i stwierdził, że taka strategia nigdy by nie miała miejsca w pojedynku między ludzkimi graczami. AlphaGo to sztuczna inteligencja stworzona przez zespół z DeepMind, który w 2014 roku został kupiony przez Google za 500 mln dolarów.

Zastrzegam, że jeszcze nie potrafię grać w Go.