Sztuczna inteligencja pomoże rozliczyć szkodę w PZU

Rafał Tomaszewski
Rafał Tomaszewski
#Sztuczna Inteligencja#Technologie
Opublikowano: 27 marca 2019, 15:28 Aktualizacja: 28 kwietnia 2019, 14:55

Zaliczyliście niedawno jakąś stłuczkę? Z doświadczenia wiemy, że nie jest to nic przyjemnego. Teraz jednak przejście przez cały proces rozliczenia szkody ma stać się znacznie prostsze, dzięki nowemu pomysłowi PZU, który został wdrożony wspólnie z europejskim startupem. W obsłudze szkód komunikacyjnych pomoże sztuczna inteligencja.

Niestety PZU nie podaje nazwy tajemniczego startupu. Firma chwali się natomiast, że jest pierwszym ubezpieczycielem w Polsce, który wdrożył tego typu technologię na tak dużą skalę. Na razie zakończył się pilotaż, podczas którego poddano analizie kosztorysy oraz dokumentację zdjęciową z ponad 20 tys. szkód komunikacyjnych. Dzięki temu algorytmy sztucznej inteligencji PZU są w stanie nie tylko samodzielnie dokonać analizy zdjęć dokumentujących szkodę, ale również nazwać konkretną część auta, określić zakres uszkodzenia oraz zakwalifikować do naprawy lub wymiany dany podzespół. To się nazywa InsurTech.

Sztuczna inteligencja w PZU

Pilotaż polegał na przetestowaniu i wdrożeniu uczenia maszynowego oraz automatycznej analizy obrazów w czasie rzeczywistym. Ubezpieczyciel zapewnia, że maszyna potrzebuje zaledwie 30 sekund na przeprowadzenie analizy dokumentacji technicznej. Ponadto wykorzystanie sztucznej inteligencji pozwoli na wyselekcjonowanie 90% dokumentacji, która spełnia wymagania niezbędne do zachowania wysokiej jakości obsługi szkody w PZU. A co z pozostałymi 10%? Algorytm ma je skierować do ekspertyzy, wykonywanej bezpośrednio przez pracowników PZU.

Warto przypomnieć, że w ramach Grupy PZU funkcjonuje Laboratorium Innowacji, które ma za zadanie wdrażanie nowoczesnych technologii w firmach należących do Grupy. Sztuczna inteligencja, big data oraz rozwiązania mobilne to technologie, które będą kształtować branżę ubezpieczeniową w najbliższej przyszłości. PZU jest zainteresowane współpracą i poszukuje startupów oferujących rozwiązania z obszarów obejmujących właśnie wykorzystanie dużych zbiorów danych, cyfryzację procesów oraz nowych interakcji z klientami.

Jakie wdrożenia ma już na swoim koncie Grupa PZU? Ubezpieczyciel mocno stawia na telematykę. Na początku zeszłego roku firma zaprezentowała PZU GO, czyli aplikację mobilną połączoną z niewielkim beaconem, który pozwoli na automatyczne wezwanie pomocy w razie kolizji lub wypadku. Z kolei LINK4 (należące do Grupy PZU) chwaliło się niedawno sukcesem swojego telematycznego programu Kasa Wraca, nagradzającego kierowców za przepisową jazdę. Ostatniego dnia 2018 roku na liczniku pojawił się pierwszy milion złotych wygenerowanych premii.


Tekst chroniony prawem autorskim. Każdorazowe kopiowanie wymaga zgody redakcji.

Pokaż komentarze (0)

sztuczna-inteligencja-pomoze-rozliczyc-szkode-w-pzu