21 listopada 2017, 09:00:Forum Zarządzania Internetem 2017 - Centrum Nauki Kopernik, Wybrzeże Kościuszkowskie 20, 00-390 Warszawa, Polska

Trwały nośnik to nie tylko list papierowy. Decyzja UOKiK

UOKiK ostrzega przed piramidą finansową. Kryptowaluty w tle

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował dzisiaj o zakończeniu postępowania w sprawie Credit Agricole. Francuski bank dokonywał jednostronnych zmian postanowień umownych. Ponadto UOKiK uznał, że bankowość elektroniczna Credit Agricole nie posiada cech trwałego nośnika.

Właśnie to drugie zagadnienie wydaje się szczególnie ciekawe. Przy okazji swojej decyzji urząd postanowił wyjaśnić czym w świetle prawa jest trwały nośnik. Większości z nas może się wydawać, że jest to jedynie list papierowy, czyli pismo, które otrzymujemy z banku. Nic bardziej mylnego.

  • Trwały nośnik to nie tylko forma papierowa.
  • Zmiany umów mogą być przesyłane także za pośrednictwem wewnętrznego systemu e-bankowości, gdy spełnia on ustawowe wymagania.
  • Credit Agricole Bank Polska zobowiązał się do usunięcia skutków kwestionowanych praktyk.

Czytaj także: Zniesienie opłat za roaming? Polacy wciąż nie zapłacą mniej

UOKiK – e-mail i e-bankowość to również trwałe nośniki

Zdaniem urzędu trwały nośnik to również e-mail, albo informacja zapisana na nośniku USB, czyli po prostu pendrive’ie. Żeby e-mail mógł być uważany za trwały nośnik musi zawierać w sobie wszystkie niezbędne dane.

Ten pogląd jest zgodny z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, który stwierdził, że takie systemy mogą być uznane za trwały nośnik, pod warunkiem, że m.in. konsument będzie miał dostęp do przesłanych przez bank informacji w przyszłości i będzie mógł je odtworzyć w niezmienionej postaci. Może nim być również system e-bankowości, jeżeli spełnia ustawowe wymagania.

Taka wiadomość powinna być również we właściwy sposób konsumentowi doręczona. Powinien on otrzymać osobną informację (np. sms-em) o propozycji zmian warunków umowy, której szczegóły znajdzie w systemie bankowości elektronicznej. Okazuje się jednak, że polska e-bankowość pozostawia nieco do życzenia w tej kwestii…

– Kwestionujemy sposób przesyłania informacji w ramach e-banku u  kilkunastu podmiotów rynku finansowego. Naszym zdaniem, nie spełniają one cech trwałego nośnika. Bank może usunąć ważne dla klienta informacje w dowolnym momencie. Nie oznacza to, że chcemy, aby klienci byli zalewani korespondencją „na papierze”. Widzimy dużo plusów bankowości elektronicznej, ale nie zmienia to faktu, że banki powinny dostosować się do przepisów i rozpocząć prace nad wewnętrznym systemem, który będzie z nimi zgodny – uważa Marek Niechciał, prezes UOKiK.

Urząd poinformował też, że może ukarać banki grzywną w wysokości 10% obrotu danej instytucji oraz nakazem usunięcia trwających skutków naruszenia.

Czytaj także: RegTech może obniżyć koszty regulacji i nadzoru w sektorze finansowym

Postępowanie UOKiK w sprawie Credit Agricole

Prowadzone postępowanie przez UOKiK wykazało, że Credit Agricole Bank Polska dokonywał jednostronnych zmian postanowień umownych, pomimo że nie miał ku temu podstaw prawnych. Ponadto UOKiK uznał, że wewnętrzny system e-bankowości stosowany przez bank nie posiada obecnie cech trwałego nośnika i nie może on stanowić jedynego kanału do przesyłania konsumentom informacji o planowanych modyfikacjach w wykonywanych umowach.

Wątpliwości prezesa UOKiK dotyczyły również tego, że bank w kierowanych do swoich klientów wiadomościach o proponowanych zmianach warunków umów nie informował o podstawach prawnych i okolicznościach.  W takiej sytuacji konsument nie wiedział, czy np. zmiana wysokości opłaty za wypłatę gotówki z bankomatu, którą wprowadził bank, była przewidziana w regulaminie.

– Już w trakcie postępowania Credit Agricole Bank Polska zaproponował rozwiązania pozwalające usunąć skutki kwestionowanych praktyk i zrekompensować straty, jakie mogli ponieść klienci. Credit Agricole jest pierwszym bankiem, który dobrowolnie zobowiązał się do zmiany praktyki, z kilkunastu wobec których prowadzimy obecnie podobne działania – podkreśla Marek Niechciał Prezes UOKiK.

Bank zaproponuje swoim klientom, w osobnej korespondencji, zawarcie – w oddziale banku aneksów do obowiązujących umów. W efekcie zmiany sygnalizowanie w latach 2013-2015 nie będą konsumentów obowiązywać, a bank rozliczy się z nimi z pobranych opłat i prowizji od wprowadzenia określonej zmiany, aż do momentu zawarcia aneksu.

Ponadto, konsumenci, którzy otrzymali wiadomość o zmianach w umowach, będą mogli przez miesiąc bez opłat wypłacać gotówkę z bankomatów w kraju i za granicą. O szczegółach decyzji i wypłaty rekompensaty bank poinformuje klientów listownie. Decyzja UOKiK już jest dostępna na stronie urzędu, a po uprawomocnieniu – od 17 czerwca pojawi się również na  stronie internetowej Credit Agricole Bank Polska.

[UOKiK/RT]
Podziel się artykułem
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someone