Verne Harnish jest założycielem Entrepreneurs’ Organization (EO), zrzeszającej ponad 16 tys. członków na całym świecie. Założyciel i dyrektor generalny Scaling Up, globalnej firmy zajmującej się edukacją i coachingiem kadry kierowniczej, z ponad 200 partnerami na sześciu kontynentach. Jest autorem bestsellera „Mastering the Rockefeller Habits”, a także napisał książkę Scaling Up (Rockefeller Habits 2.0), która została przetłumaczona na 22 języki i zdobyła osiem głównych międzynarodowych nagród.

Rafał Tomaszewski: O czym będzie Pan mówił podczas konferencji Infoshare 2023?

Verne Harnish: Temat mojego wystąpienia będzie dotyczył kluczowych barier w skalowaniu udanego biznesu. Skoncentruję się w szczególności na czterech głównych obszarach działalności: Ludzie, Strategia, Realizacja i Pieniądze. Opowiem między innymi o jednej kluczowej decyzji, którą przedsiębiorca musi podjąć w każdym z wymienionych przeze mnie obszarów. Ułatwi ona skalowanie biznesu i ograniczy ryzyko nadmiernego stresu.

R.T.: Dlaczego warto wziąć udział w Infoshare 2023?

V.H.: Liderzy powinni wciąż się uczyć i zdobywać nowe kontakty. To wydarzenie umożliwia przedsiębiorcom na łatwą i szybką realizację obu tych celów.

R.T.: A jak ocenia Pan polski rynek startupowy?

V.H.: Jeśli polski rynek startupowy jest takie jak w innych krajach, to oznacza, że musi być dużo startupów. Niestety nie ma wystarczającej liczby scale’upów. W USA skaluje się mniej niż 5% firm, a większość przedsiębiorców pozostaje jedynym pracownikiem swojej firmy. Podczas wystąpienia skoncentruję się na tym, co jest potrzebne do skalowania biznesu.

R.T.: W takim razie jaką radę mógłby Pan dać polskim startupom, które chcą rozwijać swoją działalność? Na co w szczególności warto zwrócić uwagę?

V.H.: Firmy z wieloma founderami skalują się dalej i szybciej niż przedsiębiorcy indywidualni. Są w stanie natychmiast podzielić obowiązki i mają zespół, który omówi setki decyzji, które należy podjąć, aby prawidłowo założyć nowy biznes.

R.T.: Jakie są główne błędy, które popełniają startupy podczas rozwoju biznesu?

V.H.: Zabezpieczenie silnej bazy lokalnej ma kluczowe znaczenie. Jako przykład można wymienić historię Airbnb. Od pierwszego dnia starali się być globalną firmą. Po sześciu latach bezwładu, Paul Graham, założyciel Y-combinator, zachęcił założycieli do przeniesienia się do miasta, w którym mieli najwięcej klientów.

Airbnb od pierwszego dnia starał się być globalną firmą. Po sześciu latach bezwładu, Paul Graham, założyciel Y-combinator, zachęcił założycieli do przeniesienia się do miasta, w którym mieli najwięcej klientów. Przeprowadzili się więc do Nowego Jorku. Odkryli powody, dla których ich biznes się odpowiednio nie rozwijał i udało im się naprawić te błędy. Największa szansa na skalowanie to znalezienie niszy – a Nowy Jork okazał się ich pierwszą niszą.

R.T.: Na koniec – czy w najbliższej przyszłości będziemy świadkami wzrostu finansowania dla startupów?

V.H.: Obecnie finansowanie przez aniołów biznesu czy fundusze startupowe jest bardzo drogie. Zachęcamy firmy to pozyskania środków od potencjalnych klientów. Jeśli uda się to osiągnąć jest to de facto potwierdzeniem, że ich produkt jest pożądany na rynku.

David Rogenmoser, założyciel firmy Jasper, poprowadził webinar jeszcze przed startem swojego produktu i przekonał dzięki temu 17 klientów żeby zapłacili z góry za rok użytkowania tego zapowiadanego rozwiązania. W zamian dał im dożywotnią zniżkę w wysokości 50%. Pozyskane w ten sposób pieniądz pozwoliły na rozwój produktu, bez konieczności pozbywania się udziałów w firmie. Kapitał od klientów jest najtańszym i najlepszym kapitałem.

R.T.: Dziękuję za rozmowę.

V.H.: Dziękuję.

Z Verne Harnishem rozmawiał Rafał Tomaszewski, redaktor naczelny Fintek.pl.

Infoshare 2023 – największa konferencja technologiczna w CEE, łącząca najnowsze rozwiązania technologiczne z biznesem. Wydarzenie odbędzie się w dniach 24-25 maja w Gdańsku. Co roku biorą w nim udział tysiące uczestników, w tym startupy, inwestorzy, przedstawiciele korporacji, programiści i marketerzy. Tegoroczna edycja to 9 scen tematycznych, blisko 200 czołowych prelegentów z całego świata, innowacyjne firmy i rozwiązania prezentowane w strefie Expo, a także aż 6 imprez towarzyszących, będących okazją do biznesowego networkingu. Podczas Infoshare 2023 poznamy również zwycięzców Startup Contest, na których czeka 30 tys. euro w gotówce i udział w InCredibles – programie akceleracyjnym Sebastiana Kulczyka.