15 listopada 2018, 10:00:III Edycja Kongresu 590 - Centrum Wystawienniczo-Kongresowe Województwa Podkarpackiego - G2A Arena Jasionka 954 36-002 Rzeszów, Polska

Smart city we Wrocławiu. Co planuje miasto?

Wrocławskie autobusy nie będą musiały marnować cennego czasu na światłach. Dzięki współpracy stolicy Dolnego Śląska z Orange miasto wykorzysta technologie geolokalizacji i Internetu Rzeczy, aby dostosować sygnalizację świetlną do położenia autobusów. To dopiero pierwszy z elementów tworzenia środowiska smart city we Wrocławiu.

Podpisany wczoraj list intencyjny pomiędzy Orange Polska a Wrocławiem zakłada także realizację drugiego projektu – Density City Map. Rozwiązanie pozwoli lepiej zarządzać pracą służb miejskich w najbardziej zatłoczonych miejscach.

Zielone światło dla wrocławskich autobusów

Powiększ

zdjęcie-podpisanie-porozumienia-iot-wrocław-naglowek-750x371
Od lewej: Sebastian Grabowski, dyrektor IoT i Zaawansowanych Technologii w Orange Polska i Maciej Bluj, wiceprezydent Wrocławia.

Przedstawiciele miasta Wrocław stwierdzają, że dostrzegli potencjał w łączeniu danych z różnych źródeł – w tym także z urządzeń IoT i sieci GSM. Rozwiązanie tworzone wspólnie z Orange będzie oparte o BigData, tak aby zarządzać miastem przy wykorzystaniu danych statystycznych.

Jednym z pierwszych pilotażowych wdrożeń będzie Advanced Bus Location, czyli usługa, która pomoże określić pozycję każdego autobusu w przestrzeni miejskiej. To z kolei pozwoli na zapewnienie płynności przejazdu m.in. poprzez odpowiednie wysterowanie sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach. Rozwiązanie opiera się na połączeniu trzech technologii – GPS, sieci mobilnej GSM, WiFi oraz niewielkich urządzeń – beaconów, znajdujących się np. na latarniach ulicznych i wykorzystujących Bluetooth. Advanced Bus Location oparte będzie na systemie SmartIoT dostarczanym przez Orange.

Wrocław staje się smart city przy wsparciu Orange Polska

Podobne koncepcje działają już w niektórych miastach, chociaż nie wykorzystują tak wielu rozwiązań technologicznych. Na przykład w Warszawie tramwaje miejskie w wybranych lokalizacjach także mają pierwszeństwo na światłach, co czasem sprawia, że pasażerowie autobusów i kierowcy osobówek muszą dłużej czekać na swój przejazd. Mamy jednak nadzieję, że w tym przypadku wykorzystanie IoT, GPS-ów oraz beaconów sprawi, że ruch nie zostanie zatamowany dla „zwykłych” kierowców. W końcu smart city powinno być „smart” dla wszystkich.

Wdrożenie numer dwa to projekt Density City Map. Dzięki prezentacji na mapie miasta zanonimizowanych i zagregowanych statystyk z sieci mobilnej możliwe będzie określenie najbardziej zatłoczonych miejsc w czasie rzeczywistym. To z kolei ma się przełożyć na większe bezpieczeństwo mieszkańców i lepsze zarządzanie pracą służb miejskich. Sposób gromadzenia danych oraz ich prezentacji zapewni pełną prywatność użytkowników sieci.

Cóż, trzymamy kciuki, a przy okazji przypominamy o innym ciekawym projekcie realizowanym w stolicy Dolnego Śląska. Chodzi o UrbanCard, czyli system biletowy pozwalający zapisywać bilety komunikacji miejskiej na kartach płatniczych. Wrocław był pierwszym miastem, który wdrożył Open Payment System od Mennicy Polskiej. Od tamtego czasu rozwiązanie pojawiło się także w Gdańsku i w Bydgoszczy. Więcej na ten temat można przeczytać tutaj.

/Rafał Tomaszewski