W porównaniu do zeszłego roku odsetek Polaków kupujących online wzrósł o 4%, a w 2016 roku korzystanie z zakupów internetowych deklarowało tylko 68% ankietowanych. Najważniejszym kryterium wyboru sklepu internetowego pozostają ceny oferowanych w nim produktów. Jednak coraz większą rolę odgrywa wygoda realizacji zakupu (wzrost z 48 na 55%), wiarygodność sklepu (wzrost z 35 na 51%) oraz możliwość łatwego zwrotu towaru (wzrost z 22 na 38%).

Pełny raport Blue Media można pobrać tutaj.

Płatność za pobraniem wciąż ma się dobrze

Jeśli ten trend się utrzyma, to wkrótce można się spodziewać zmiany oczekiwań względem sklepów internetowych. Klienci będą szukali nie tyle miejsc, gdzie jest tanio, tylko gdzie kupią szybko, wygodnie i bezproblemowo.

Niestety jeśli chodzi o preferowane metody płatności, to najmocniej wciąż trzymają się płatności za pobraniem – taką formę opłacania zakupów deklaruje 46% ankietowanych. Kolejne miejsca zajmują samodzielny przelew na konto e-sklepu (43% wskazań), szybkie płatności elektroniczne (tak zwane pay-by-linki z wynikiem 41%) i płatność kartą płatniczą (32% wskazań). Z świetnym wynikiem (24%) zadebiutował w tegorocznym zestawieniu system BLIK, a po kilka procent wskazań przypadło na płatności Apple Pay i Google Pay.

Niezbyt zaskakująco przedstawia się rozbicie preferencji dotyczących metod płatniczych na grupy wiekowe. Starsi użytkownicy chętniej wybierają tradycyjne płatności, zaś nowoczesne systemy płatnicze, takie jak BLIK czy Apple Pay, są wyraźnie popularniejsze wśród młodszych generacji i mieszkańców dużych miast, wśród których zwykle najwięcej jest osób (tzw. early-adopters) szybko oswajających się z nowymi rozwiązaniami – czytamy w raporcie Blue Media.