Jak wynika z badania, liczba osób kupujących on-line systematycznie rośnie. Ten sposób robienia zakupów deklaruje 45% ankietowanych. Dla porównania, w 2017 r. odsetek klientów kupujących w sieci wynosił 33%, a w 2018 r. – 40%. Wybierając opcję przelewu ze strony e-sklepu, badani najczęściej szukają w systemie logotypu swojego banku lub znanego im systemu płatności.

Gotówka stopniowo ustępuje płatnościom elektronicznym

Niestety podobnie jak w latach ubiegłych, najczęściej wybieraną formą zapłaty za zakupy w sieci jest płatność gotówką przy odbiorze. Warto jednak zauważyć, że przed rokiem odpowiedź tę wskazało 48%, a obecnie 37% badanych – to spadek popularności gotówki o 11 pkt. proc. Niemniej tak zwana płatność za pobraniem wciąż pozostaje zmorą dla sklepów internetowych.

Konsumenci wykazują coraz większe zaufanie do szybkich przelewów, rozwiązań płatniczych takich jak BLIK, płatności kartowych i innych wygodnych, bezgotówkowych narzędzi płatności – zauważają autorzy badania. Dość powiedzieć, że w samym I kwartale 2019 roku za pomocą BLIKA dokonano prawie 30 mln płatności internetowych.

KIR zwraca uwagę, że w ciągu roku o 6 pkt proc. zwiększył się odsetek badanych, którzy płacąc w Internecie szukają logo swojego banku na stronie sklepu – wyniósł on 37%. Niewiele mniej, bo 35% respondentów wykonuje przedpłatę za pośrednictwem przelewu, chcąc aby pieniądze trafiły bezpośrednio do sprzedawcy. Robiąc zakupy w sieci 17% badanych sprawdza dokładnie na czyje konto wysłany zostanie przelew, natomiast 16% szuka logo systemu płatności, które zna i wykorzystuje do płatności za zakupy.