Sobieraj użył określenia „cyfrowy buntownik” od angielskiego „digital disruptor”. Alior od dawna chwali się świetnie rozwiniętym działem IT, a jego innowacyjność pozwoliła im wspiąć się do TOP 10 banków w Polsce. Warto przypomnieć, że bank wystartował dopiero w 2008 roku.

Priorytet Aliora na lata 2017-2020 to wzrost satysfakcji klientów dzięki prostej, przejrzystej ofercie oraz najnowszej generacji rozwiązaniom mobilnym i internetowym, wzmocnienie pozycji najbardziej innowacyjnego banku na rynku oraz 14% zwrot z kapitału dla akcjonariuszy.

Wdrożenie strategii pozwoli utrzymać najwyższy poziom marży odsetkowej netto na rynku (4,5%), obniżenie wskaźnika C/I do 39% oraz zapewnić akcjonariuszom banku wzrost zwrotu z kapitału z 8% w 2016 r. do 14% w 2020 r.

– By stawić czoła technologicznej rewolucji w bankowości, zmianie oczekiwań klientów i sprostać konkurencji konieczna jest transformacja Alior Banku z firmy finansowej z rozwiniętym działem IT w finansowo-technologiczną – swoisty fintech, ale z licencją bankową. Umożliwi to bankowi utrzymać satysfakcję klientów, zwiększyć efektywność, zapewnić dalszy, dynamiczny rozwój działalności oraz odpowiedni poziom zwrotu z kapitału dla naszych akcjonariuszy – mówi Wojciech Sobieraj, prezes Alior Banku.

Oddziały bankowe znikają coraz szybciej

Prelegenci potwierdzili coraz szybszą likwidację fizycznych placówek bankowych, dlatego też przeniesienie obsługi do Internetu jest niezbędne. Wszystkie procesy sprzedażowe i posprzedażowe będą dostępne zdalnie, a w 2020 roku 40% sprzedaży kluczowych produktów będzie odbywać się w kanałach cyfrowych.

Alior współpracuje z IBM i Apple w celu modernizacji swoich oddziałów. Bank nie chce przekształcić ich zaledwie w punkty marketingowe. Funkcjonalność obsługi klienta w placówce zostanie zachowana.

Będzie mniej bankierów, ale będą oni lepiej przygotowani i wyposażeni do nowoczesnej i szybkiej obsługi klienta. Interesant będzie mógł załatwić sprawę w każdym miejscu w oddziale. Bankier nie będzie przywiązany do swojego biurka, tylko za pomocą tabletu może obsłużyć klienta w dowolnym miejscu w oddziale. Może nawet w pobliskiej kawiarni?

Wojciech Sobieraj mówił o postępującej automatyzacji i wspominał, jak w latach 80-tych i 90-tych Microsoft wprowadził swojego Excela, przez co wyeliminował działy kalkulacji. Wtedy nie mówiono, że jest to automatyzacja, ale kalkulatory stały się zbędne. Teraz postęp technologiczny będzie postępował jeszcze szybciej, zdaniem CEO Alior Banku.

Alior stawia na współpracę z FinTechami

CEO Alior Banku mówił dzisiaj o tym, że FinTechy zabierają około 36% klientów bankom. Dzieje się tak ze względu na sprawniejszą ocenę ryzyka kredytowego i lepszy user expirience. To mit, że FinTechy (w Polsce głównie firmy pożyczkowe) zbierają tylko tych klientów, których banki same nie zachęcają do skorzystania ze swoich usług.

Sobieraj mówił, że Alior współpracuje z FinTechami, ponieważ mają one ten sam cel – poprawę jakości usług i większy komfort dla klienta. Walka nie ma zatem sensu.

W najbliższych 3 latach bank będzie rozwijał rozwiązania z zakresu biometrii i sztucznej inteligencji. Rozpoznawanie głosu ma pojawić się jeszcze w bieżącym roku, a prace nad rozpoznawaniem twarzy już się rozpoczął.

Już w 2016 roku Alior wprowadził system sztucznej inteligencji o nazwie Dronn, czyli po prostu wirtualnego doradcę do zdalnego kontaktu z klientem. Rozwój automatyzacji znacząco przyczyniając się do obniżenia kosztów oraz istotnie zwiększając wolumen odzyskiwanych przez bank środków. To nie wszystkie pomysły, zaprezentowane przez Alior Bank.

400 mln dodatkowych inwestycji w IT i innowacje

Celem Alior Banku jest utrzymanie pozycji lidera innowacyjności w Polsce oraz znalezienie się w pierwszej piątce najbardziej innowacyjnych banków w Europie. W ciągu najbliższych 4 lat bank zainwestuje dodatkowe 400 mln zł w innowacyjne projekty technologiczne, poza zaplanowanymi wcześniej wydatkami na bieżące prace deweloperskie i utrzymanie systemów IT.

Wydatki te będą motorem napędowym cyfrowej transformacji Alior Banku, w ramach której wysoce zmotywowani pracownicy przeprowadzą klientów indywidualnych i firmowych przez rewolucję technologiczną w bankowości, w sposób dla nich bezpieczny i przyjazny, dochodowy dla akcjonariuszy oraz inspirujący dla pracowników.

Alior Bank wykorzysta najnowsze technologie, aby utrzymać przewagę konkurencyjną, satysfakcję klientów i osiągnąć ambitne cele finansowe. Wewnątrz banku trwają intensywne prace nad wdrożeniem biometrii twarzy i głosu oraz wykorzystaniem sztucznej inteligencji. Po uzyskaniu odpowiednich zgód regulatora Alior Bank przejdzie na narzędzia chmurowe.

Ponadto wykorzysta takie rozwiązania jak blockchain czy Open-API banking / PSD2, które ułatwią wejście na rynki zagraniczne w przyszłości. Bezpieczeństwo nowych, innowacyjnych rozwiązań technologicznych i usług świadczonych klientom w kanałach cyfrowych będzie jednym z głównych priorytetów banku.

Uproszczona oferta produktowa

W ramach strategii Alior Bank wprowadza segmentację behawioralną klientów indywidualnych, wykorzystując potencjał jaki zapewnia cyfrowa analiza danych. Bank skupi się na wybranych segmentach, które cechuje nowoczesne podejście do bankowania zapewniające m.in. 100% dotarcie do nich przez kanały elektroniczne, w tym kanał mobilny.

Zgodnie z oczekiwaniami klientów indywidualnych Alior Bank istotnie uprości swoją ofertę produktową
i zapewni starannie dobrane, innowacyjne produkty i usługi, wyróżniające się prostotą, przejrzystością, przyjaznością w obsłudze i możliwością zakupu, dostępu i obsługi poprzez bankowość internetową i mobilną. Pomoże to bankowi powrócić na pozycję lidera pod względem satysfakcji klientów.

W segmencie klienta biznesowego bank zwiększy zwrot z zainwestowanego kapitału. Nadal kontynuowana będzie zapoczątkowana w 2016 r. cyfryzacja procesów dla klientów mikro i małych firm oraz utrzymana zostanie czołowa pozycja banku w dystrybucji programów wspierających przedsiębiorców.

Dla firm średniej wielkości i korporacji Alior Bank skoncentruje się na rozwijaniu produktów z obszaru cash management. Ofertę dla klientów biznesowych uzupełnią nowe produkty oferowane w ramach Alior Leasing. W perspektywie najbliższych trzech lat spółka ma się znaleźć w czołowej piątce firm leasingowych w Polsce.

Zmotywowany zespół wdrażający strategię

Mając na uwadze dynamiczny rozwój rynku pośrednictwa kredytowego, Alior Bank zamierza zbudować własnego brokera z przejrzystą i szeroką ofertą wybranych produktów własnych i oferowanych przez inne instytucje finansowe. Ambicją banku jest  zdobycie czołowej pozycji na rynku pośrednictwa online do roku 2020.

Kluczowe dla realizacji strategii są odpowiednia kultura organizacyjna i zaangażowanie pracowników. W tym celu Alior Bank promuje współpracę i klientocentryczność – docelowo 70 procent pracowników banku ma  bezpośrednio obsługiwać klientów. Alior Bank ma ambicję być spółką, dla której będą pracowali najlepsi i najwyżej  opłacani specjaliści z dziedzin finansów i nowych technologii.