API (Application Programming Interface) to interfejs dostępowy, który ma służyć do komunikacji banku z podmiotami trzecimi (Third Party Providers). W roli TPP mogą występować zarówno fintechy, jak i inne banki, a PSD2 pozwala im na świadczenie dwóch nowych usług – informacji o rachunku (AIS) i inicjowania płatności w imieniu klienta (PIS).

Pełna lista testowego API od polskich banków

Pełną listę bankowych API (zwanych także sanboxami, przez swój testowy charakter) można znaleźć na stronie Polish API – standardu wypracowanego przez Związek Banków Polskich. Zdecydowana większość banków zdecydowała się właśnie na skorzystanie z tego standardu. Wyłamał się jedynie Citi Handlowy. Dorzucamy także link do portalu dla deweloperów od PKO Banku Polskiego, który nie znalazł się na stronie Polish API. Warto dodać, że największy polski bank udostępnił testowe API jako pierwszy.

Poniżej lista banków, które udostępniły API:

Co znajduje się w sandboxach? Zazwyczaj pełna dokumentacja API, potrzebne informacje i stabilne środowisko testowe. Wyczerpująca dokumentacja ma pozwolić na płynne zintegrowanie się TPP z systemem. W ramach „piaskownicy” firmy mogą sprawdzić funkcjonalność API, aby przygotować się do produkcyjnego wdrożenia nowych usług – inicjowania płatności, agregowania informacji o transakcjach klienta, dostępu do informacji o rachunku, czy potwierdzenia dostępności środków na rachunku płatniczym.

Co do zasady z API mogą korzystać tylko certyfikowane podmioty, chociaż indywidualne podejście różni się w zależności od banku. Przykładowo mBank zaprasza do testowania także te podmioty, które dopiero czekają na stosowny certyfikat. Środowisko dostępne jest również dla firm, które takiego wniosku jeszcze nie złożyły, ale z perspektywy banku prowadzą ciekawą i innowacyjną działalność.