Dla osób, robiących zakupy w sieci, bezpieczeństwo płatności jest jedną z kluczowych cech, na które zwracają uwagę. Według badania agencji SW Research na zlecenie Tpay – aż 90% internautów przykłada bardzo dużą uwagę do bezpieczeństwa swoich transakcji. Jakie są rozwiązania, które mogą dać taką pewność?

Rozwiązania operatorów płatności

Zanim dokonamy transakcji warto sprawdzić, jakie standardy bezpieczeństwa spełnia operator płatności. W Tpay potwierdzone są one licznymi certyfikatami. Jednym z nich jest certyfikacja PCI DSS Level 1, która potwierdza spełnianie wymogów opracowanych przed Radę ds. Standardów Bezpieczeństwa PCI. Krajowy Integrator Płatności, czyli Tpay posiada też certyfikat, potwierdzający szyfrowanie i bezpieczeństwo płatności, a także podlega corocznym inspekcjom niezależnego Biegłego Rewidenta. System kontroli i podążanie za trendami w płatnościach pozytywnie wpływają na bezpieczeństwo transakcji.

Operatorzy płatności mogą oferować także swoje metody bezpieczeństwa. Taką opcją jest np. Elektroniczne Potwierdzenie Opłaty (EPO), oferowane przez Tpay. To potwierdzenie, które po zaksięgowaniu wpłaty otrzymuje mailowo zarówno sprzedawca, jak i kupujący. Usprawnia to przetwarzanie zamówienia – sprzedawca może już wysyłać towar, mimo że jeszcze nie otrzymał realnej wpłaty na konto.

Zgodnie z obowiązującą Ustawą o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (AML) operator płatności internetowych może poprosić o skan dowodu tożsamości klienta. To kolejny krok do zapewnienia bezpieczeństwa płatnikom, a właścicielom e-sklepów – budowania zaufania do marki. Bardziej szczegółowe omówienie zagadnienia znajduje się pod linkiem.

Weryfikacja klienta to moim zdaniem jeden z najważniejszych aspektów tworzenia bezpiecznego i zaufanego systemu płatności. W Tpay przywiązujemy do tego procesu ogromną wagę. Wynika to zarówno z naszej dbałości o szczegóły, jak i z wymogów formalnych. Nie bez kozery nasz claim to: „zaufane płatności”. Zależy nam na tym, aby pierwszym skojarzeniem klienta, widzącego naszą bramkę płatniczą, było poczucie bezpieczeństwa. Nie da się tego uczynić bez starannej weryfikacji podmiotów, chcących korzystać z naszej technologii. Dokładne sprawdzenie potencjalnego Merchanta nie jest tylko kwestią narzuconych z góry norm, ale także – a może przede wszystkim – kierowaniem się interesem klientów. – twierdzi Aleksandra Styza, Customer Service Manager w Tpay.

Dwuetapowe uwierzytelnianie

Klienci e-commerce, którzy dokonują płatności internetowej, poddawani są silnemu, dwuetapowemu uwierzytelnianiu (SCA). Unijna dyrektywa PSD2 zobowiązuje przedsiębiorców internetowych do zapewnienia takiej weryfikacji swoim klientom. W procesie uwierzytelniania stosuje się dwie z trzech właściwości, które posiada konsument. Mogą się one odnosić do wiedzy (hasła, PINy), posiadania (kody zdrapki, tokeny) i cechy (odcisk palca, tęczówka). Z takiego sposobu weryfikacji są jednak zwolnione transakcje poniżej 30 euro (karty zdalne) i 50 euro (karty zbliżeniowe).

Zaletą SCA jest zapewnienie niemal stuprocentowego bezpieczeństwa transakcji. Ryzyko, że ktoś wykradnie dane płacącego, należące do 2 z 3 grup, jest niemal niemożliwe.

Biometria

Zastosowanie biometrii, która może być jedną z cech SCA, od kilku lat jest trendem w bankowości, który nieustannie się rozwija. Szacuje się, że do 2027 roku rynek płatności biometrycznych osiągnie wartość ponad 54 miliardów USD. Najpopularniejsze metody to skanowanie odcisku palca, tęczówki oka lub identyfikacja twarzy. Ich rozpowszechnienie to następstwo niskiej ceny oraz wysokiej skuteczności usługi. Równie dużą efektywnością charakteryzuje się skaner układu żył w palcu. Ta metoda wymaga jednak znacznie większego nakładu finansowego. Biometria to również płatności głosowe – te od kilku lat dostępne są w Stanach Zjednoczonych, a w Polsce dopiero stopniowo zyskują popularność.

Dane pokazują, że Polacy chętnie korzystają z biometrii w bankowości i płatnościach. Aż 76% badanych docenia, że stosowanie biometrycznych metod weryfikacji tożsamości jest łatwiejsze, niż korzystanie z haseł.