To wyjątkowa sytuacja, ponieważ w Slyp zainwestowały cztery największe banki z Australii – Commonwealth Bank of Australia (CBA), Westpac, Australia and New Zeeland Banking Group (ANZ)  oraz National Australia Bank (NAB). W dofinansowaniu udział wzięło także kilku nowych inwestorów, w tym Sayers Group.

Banki inwestują w fintechy także w Polsce

Powyższe wydarzenie można porównać do inwestycji trzech banków w polski fintech Autenti. Na początku 2020 roku został on wsparty przez PKO Bank Polski, BNP Paribas, Alior Bank oraz dwa fundusze VC – Innovation Nest i Black Pearls VC. W efekcie tej inwestycji banki zaczęły wprowadzać rozwiązania oparte na platformie Autenti m.in. zdalne podpisywanie dokumentów bez konieczności ich fizycznej wymiany między bankiem a klientem.

Istotnym wydarzeniem na polskim rynku finansowym jest także synergia Banku Pekao SA z Krajowym Integratorem Płatności SA, właścicielem marki Tpay. Transakcja została zatwierdzona przez KNF w marcu 2021 roku, a na jej mocy Pekao kupiło 38,33% udziałów w spółce. Dzięki tej współpracy przedsiębiorcy otrzymają dostęp m.in. do bramki płatniczej online, odroczonych płatności, pożyczek gotówkowych, czy panelu analitycznego w serwisie Pekao24.

— Nasza współpraca z Bankiem Pekao SA to pierwsze takie partnerstwo na rynku i jedno z naszych strategicznych działań, które obecnie realizujemy. Wspólnie planujemy rozwiązania zarówno dla merchantów prowadzących sprzedaż w fizycznych sklepach, jak i sprzedających online. W ramach współpracy Tpay dostarczy nowoczesną bramkę płatniczą dla klientów Banku, z której łatwo i szybko można skorzystać na każdym urządzeniu — komentuje Paweł Działak, CEO and co-founder Tpay.

Australijskie banki stawiają na e-paragony

Australijski fintech Slyp założyło dwóch byłych dyrektorów PayPala – Paul Weingarth i Spiro Rokos oraz Mike Boyd, wcześniej zatrudniony w banku ANZ. Startup oferuje rozwiązania z zakresu elektronicznych paragonów. Wystarczy zapłacić kartą płatniczą, aby otrzymać e-paragon w aplikacji bankowej lub w formie SMS-a. Warunkiem jest integracja wydawcy karty (banku) oraz sprzedawcy z systemem Slyp.

Pierwszym bankiem, który zintegrował się ze Slyp jest NAB, a rozwiązania fintechu mają być dostępne w 880 lokalizacjach na terenie Australii. Obecnie spółka pracuje nad integracją z pozostałymi bankami (CBA, Westpac i ANZ), a także nad wprowadzeniem nowego produktu – pozwoli on klientom na powiązanie swoich kart lojalnościowych z kartami płatniczymi.

Pozyskane 25 mln USD ma zostać przeznaczone na dalszy rozwój działalności i nowych usług. Celem Slyp jest dotarcie ze swoimi rozwiązaniami do 13 mln Australijczyków przed końcem 2022 roku. To połowa populacji kraju.

— Paragony cyfrowe to rozwiązanie, którego standaryzacji bardzo wyczekujemy w Polsce. Chociaż nie jest to nowe zjawisko, nadal użycie e-paragonów jest bardzo sporadyczne. Mam nadzieję, że już niedługo będzie to nasza codzienność, podobnie jak płatności cyfrowe. Działanie Slyp doskonale potwierdza tezę, że takie rozwiązanie jest możliwe, tylko dzięki współpracy fintechów z bankami. To kooperacja oparta na wzajemnych korzyściach. Cieszę się, że banki funkcjonujące na rynku od wielu lat, otwierają się na nowoczesne rozwiązania oferowane przez fintechowe start-upy. Jak widzimy, chociażby na przykładzie Slyp, partnerstwo to klucz do sukcesu! — komentuje Paweł Działak, CEO i co-founder Tpay.

W Polsce rozwiązania z zakresu e-paragonów oferuje aplikacja Spark, stworzona przez Platformę Detalistów i firmę Novitus. Z kolei Ministerstwo Finansów udostępniło własną aplikację e-Paragony. Na razie jej funkcjonalności są dosyć ograniczone, ale resort zapewnia, że będzie je rozwijał.