Duży wzrost PKO Banku Polskiego, pomimo wysokich obciążeń regulacyjnych

0
Rafał Tomaszewski
Rafał Tomaszewski
#PKO BP
Opublikowano: 15 maja 2019 Aktualizacja: 16 maja 2019

W I kwartale 2019 roku Grupa PKO Banku Polskiego wypracowała 862 mln zysku netto. To o prawie 14% więcej niż rok wcześniej, pomimo dużych obciążeń regulacyjnych.

O jakich obciążeniach mowa? Chodzi o opłaty na rzecz Bankowego Funduszy Gwarancyjnego. Zwracały na to uwagę także inne banki – między innymi Pekao i mBank. Przykładowo „bank z Żubrem” musiał przekazać na rzecz BFG o 200 mln zł więcej niż przed rokiem.

PKO Bank Polski utrzymał jednak wysoką dynamikę zysku. Dla porównania warto też przytoczyć wyniki innych banków. mBank w Q1 2019 zarobił 164 mln złotych netto, Alior Bank 103 mln złotych netto, a Bank Pekao 242 mln zł. To oczywiście wyniki po uwzględnieniu opłat na rzecz funduszu przymusowej restrukturyzacji Bankowego Funduszu Gwarancyjnego.

PKO Bank Polski prezentuje świetne wyniki

Aktywa grupy PKO Bank Polskiego w I kwartale 2019 r. wzrosły do blisko 326 mld zł i były o ponad 10% większe niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Największy polski bank wypłaci akcjonariuszom 1,66 mld zł dywidendy z zysku za 2018 r. Rynkowa pozycja PKO wygląda na niezagrożoną. W całym zeszłym roku bank wypracował prawie 4 mld zysku netto.

Przy okazji bank przedstawił kilka liczb dotyczących bankowości mobilnej. PKO posiada 25% udziałów w polskim rynku mobile banking. Obecnie klienci banku mają łącznie 3,5 mln aktywnych aplikacji, a licznik transakcji wykonanych w IKO przez klientów banku przekroczył już 200 milionów. PKO pozostaje zatem bankiem z największą liczbą klientów mobilnych, ale konkurencja nie śpi. Dużo użytkowników bankujących na smartfonach posiadają także mBank, ING Bank Śląski (1,8 mln) i Santander Bank Polska (1,3 mln).

Przewaga PKO Banku Polskiego wynika oczywiście z posiadania największej liczby klientów ogółem, ale trzeba też docenić samą aplikację IKO.  W ostatnim czasie apkę wzbogacono o nowe funkcje: mobilną autoryzację, kartę kredytową jako źródło pieniądza dla transakcji BLIKIEM oraz wygodne zlecenie stałe na cele charytatywne. Z kolei przedsiębiorcy mogą już płacić zbliżeniowo przy użyciu smartfona – dzięki płatnościom HCE.

Obecnie bank prowadzi pracę nad projektem „Talk to IKO”, który umożliwi sterowanie aplikacją za pomocą głosu. W apce pojawi się także opcja zakupu biletów komunikacji miejskiej, opłacenie parkowania, czy zakup kart podarunkowych (co już można zrobić z poziomu iPKO).


Tekst chroniony prawem autorskim. Każdorazowe kopiowanie wymaga zgody redakcji.

Pokaż komentarze (0)

duzy-wzrost-pko-banku-polskiego-pomimo-wysokich-obciazen-regulacyjnych