Chodzi przede wszystkim o prawo do posiadania rachunku płatniczego, brak dodatkowych kosztów za transgraniczne płatności dokonywane w euro, uczciwą politykę cenową, prawa do reklamacji, a także możliwość korzystania z pozabankowych usług finansowych. Zachęcamy do zapoznania się z pełnym materiałem Komisji Europejskiej.

Prawa klienta przy dokonywaniu płatności elektronicznych

Jednym z podstawowych praw przysługującym mieszkańcom Unii Europejskiej jest prawo do posiadania podstawowego rachunku płatniczego. Takie konto powinno być udostępniane nieodpłatnie lub za „rozsądną cenę”. KE zwraca także uwagę na kwestie płatności transgranicznych w euro, które powinny kosztować tyle samo w całej Europie. Dodatkowo już od 15 grudnia bieżącego roku koszty płatności transgranicznych w euro mają być takie same jak koszty płatności krajowych w lokalnej walucie – czytamy w dokumencie.

Komisja odnosi się także do kwestii bezpieczeństwa i silnego uwierzytelniania, które zostało wprowadzone dzięki dyrektywie PSD2. Silne uwierzytelnianie działa na zasadzie łączenia różnych elementów autoryzacji – na przykład kodu PIN i odcisku palca. Jak w tym przypadku wygląda odpowiedzialność klienta?

– Twoja odpowiedzialność w przypadku nieautoryzowanej płatności – np. w następstwie kradzieży karty kredytowej – jest ograniczona do maksymalnej kwoty 50 EUR (z wyjątkiem przypadków rażącego niedbalstwa). Nie ponosisz też żadnej odpowiedzialności za nieautoryzowane płatności, które nastąpiły po poinformowaniu Twojego banku, ani za płatności w internecie, w przypadku gdy Twój dostawca usług płatniczych lub bank nie oferują silnego uwierzytelniania klienta – czytamy w dokumencie.

W materiale uwzględniono także rolę fintechów. Komisja Europejska tłumaczy, że klienci mogą korzystać z nowoczesnych usług finansowych oferowanych przez dostawców usług płatniczych innych niż bank. Oznacza to na przykład, że możemy dokonywać zakupów w Internecie bez karty kredytowej lub debetowej. KE zaznacza, że fintechy podlegają wymogowi uzyskania zezwolenia i nadzorowi oraz muszą zapewnić bezpieczeństwo danych klientów.

Przepisy unijne zapewniają także sprawną realizację płatności elektronicznych. W przypadku wystąpienia problemu nasz bank lub inny dostawca usług płatniczych musi zareagować na skargę w ciągu 15 dni roboczych. Jeżeli zaproponowane rozwiązanie nie zadowala klienta, może on zwrócić się o pomoc do właściwego organu krajowego.