Urodziny Fintek

Fintech Brunch#4

Fintech Brunch#4 to konferencja organizowana przez Fintek.pl we współpracy z Klang Media!. Czwarta edycja wydarzenia odbyła się 8 października 2020 roku w restauracji Boska Praga w Warszawie. W Fintech Brunch uczestniczyło 75 osób, które miały okazję zapoznać się z 10 prezentacjami oraz wysłuchać 3 firechatów. Nieodzownym elementem naszych spotkań jest zażyła dyskusja po każdym wystąpieniu – pytania zadawane przez ekspertów uczestniczących w wydarzeniu sprawiają, że każdy uczestnik może poznać nie tylko inny punkt widzenia, ale też zdobyć wiedzę o rynku i rozwiązaniach, które są stosowane w praktyce.

Podczas otwarcia Fintech Brunch zwróciłem uwagę, że agenda została przygotowana w taki sposób, by możliwie szeroko omówić sektor fintech w Polsce. Mieliśmy zatem okazję posłuchać liderów branży płatniczej i bankowej, pretendentów z sektora lendtech oraz przedstawicieli instytucji nadzorczych oraz prelegentów z organizacji pozarządowych zaangażowanych w rozwój rynku.

PeoPayKids
Jan van der Saar, Łukasz Piechowiak

Do 40 razy sztuka, czyli onboarding, który pokona każdy klient

Po krótkim wstępie, agendę otworzył Adam Miziołek, Country Manager Twisto w Polsce, który przedstawił wizję rozwoju ekosystemu lendtech w oparciu o aplikację lendtechową Twisto. Niedawno spółka wdrożyła możliwość dokonania zapłaty za pomocą karty dodanej do Apple Pay, ale sama prezentacja poświęcona była wyzwaniom onboardingowym.

„Droga ważniejsza niż cel” to główne motto onboardingu w Twisto, ale cel również jest istotny – aplikacja Twisto tworzy ekosystem usług finansowych dostępnych i wygodnych dla klienta, gdzie „głównym daniem” – w końcu byliśmy na brunchu – jest możliwość sfinansowania zakupów bez konieczności angażowania własnych środków.

Jak wspomniał Adam Miziołek – klienci, a w zasadzie klientki – polubiły ten produkt. Nie jest odkryciem, że onboarding w aplikacji musi być dobrze przygotowany, a inspirowanie się rozwiązaniami stosowanymi przez światowych liderów np. Klarny jest wskazane i słuszne. W szczególności warto zwracać uwagę na czytelność, dopracować auto-filling danych, które są wpisywane przez klienta oraz zadbać o… właściwą komunikację z klientem.

Adam Miziołek
Adam Miziołek

Rynek płatności w dobie pandemii – kto i ile na niej zyskał?

Juliusz Stawiński, New Business Development Director w Tpay zaprezentował dane, z których wynika wprost, że płatności w czasie pandemii rosły jak na drożdżach. Polska gospodarka szczęśliwie była gotowa infrastrukturalnie do tego, by obsłużyć systemowo znaczny wzrost popularności internetowych rozwiązań płatniczych. W czerwcu 2020 roku detaliczne platformy cyfrowe odnotowały o 37% więcej klientów niż w styczniu. Tylko w I półroczu 2020 roku przybyło 3 tys. e-sklepów, a przewiduje się, że polski rynek e-handlu przez pandemię wzrósł o 30%. Średnia kwota transakcji kartą POS to obecnie 65 zł.

E-handel rośnie w siłę, ale pytanie, czy po pandemii Polacy nie wrócą do starych nawyków? Nic na to nie wskazuje. W okresie wyjścia z lockdownu wykresy wskazywały na uspokojenie, ale trend jest jednoznaczny – Polacy, nawet osoby starsze, przekonały się do płatności w Internecie i od tego już po prostu nie ma odwrotu.

Juliusz Stawiński
Juliusz Stawiński

Co jeszcze można zrobić w płatnościach online?

Gościem pierwszego firechatu podczas Fintech Brunch #4 był Jakub Czerwiński, VP Sales CEE Adyen, czyli przedstawiciel najcenniejszego fintechu w Europie, którego kapitalizacja na amsterdamskiej giełdzie papierów wartościowych to niemal 50 mld EUR.

Jakub Czerwiński po krótce przedstawił dokonania fintechu Adyen w Polsce, który oficjalnie obecny jest w naszym kraju od czerwca 2020 roku. Co jeszcze można zrobić w płatnościach online? To trudne pytanie z nieoczywistą odpowiedzią. Bo prócz tego, że można i trzeba dopracowywać wygodę klienta i merchantów (sprzedawców online) bardzo istotna jest poprawa bezpieczeństwa transakcji. Do tego dochodzą wyzwania związane z SCA (strong customer authentication) i przygotowanie nie tylko polskich klientów, ale też samych sprzedawców do wyzwań związanych z silnym uwierzytelnianiem transakcji. Wejście Adyen na polski rynek to dowód na to, że zagraniczne fintechy widzą w Polsce olbrzymi potencjał do rozwoju.

Jakub Czerwiński
Łukasz Piechowiak i Jakub Czerwiński

Moralne aspekty behawioralnych systemów scoringowych

Radosław Nawrocki, prezes PayPo skupił się na temacie scoringu, a konkretnie behawioralnych systemów scoringowych. PayPo to fintech działający w obszarze płatności odroczonych. PayPo odnosi sukcesy na polskim rynku pokazując, że branża odroczonych płatności ma nie tylko dużą przestrzeń do zwiększania liczby klientów, ale też może odnotowywać dobre wyniki finansowe.

Czy po imieniu klienta można ocenić jego zdolność kredytową? Czy po adresie zamieszkania możliwe jest odfiltrowanie klientów, którzy potencjalnie nie spłacą swojego zobowiązania? Tak, jest to możliwe – to nie pozostawia żadnych wątpliwości. Ale stwierdzenie tego faktu nie sprawia, że problemów jest mniej – od analizy zgodności z prawem, po filozoficzne aspekty moralnej oceny systemów scoringowych. Radosław Nawrocki udowodnił, że fintech, który chce wspierać inkluzję finansową, mierzy się z wyzwaniami, które wykraczają poza proste decyzje biznesowe. Odmowa finansowania może być krzywdząca, dlatego czynników branych do oceny scoringowej powinno być na tyle dużo, by eliminować ryzyko dokonania … złej decyzji. A gdy pojawia się wątpliwość – dopytać. Wymaga to doświadczenia, rozwagi i świadomości, że najważniejszy jest człowiek.

Radosław Nawrocki
Radosław Nawrocki
Zbigniew Wiliński, Łukasz Piechowiak
Zbigniew Wiliński, Łukasz Piechowiak

Rola nadzoru we wspieraniu FinTech oraz Prace Zespołu roboczego ds. rozwoju innowacji finansowych

Jaka jest rola nadzoru we wspieraniu fintech w Polsce? Czy można zadać trudniejsze pytanie? Jaka odpowiedź byłaby satysfakcjonująca dla uczestników rynku? Szczerych odpowiedzi na moje trudne pytania udzielał Zbigniew Wiliński, dyrektor Departamentu Rozwoju Innowacji Finansowych FinTech w UKNF. Rolą nadzoru jest dialog i wdrażanie rozwiązań systemowych, które ułatwiają start innowacji finansowych. Nie jest to proste, bo często nadzór mylony jest z animacją rynku.

Osiągnięcia departamentu powoli zaczynają być widoczne. Mapa drogowa opisana w Cyfrowej Agendzie Nadzoru jest sukcesywnie realizowana – wirtualna piaskownica przy Innovation Hub staje się faktem. Dialog z rynkiem przy usuwaniu barier odbywał się w tym roku w trudnych pandemicznych warunkach, ale mimo tego zespoły robocze przeprowadziły szereg udanych spotkań. UKNF nie ma inicjatywy ustawodawczej więc rola dialogu i samego departamentu fintech jest niezwykle istotna w kształtowaniu przyszłych decyzji ustawodawczych. Polska wbrew pozorom staje się coraz przyjaźniejsza dla fintechów, co jest zasługą m.in. dobrze rozwijającego się ekosystemu i platform do wymiany doświadczeń i poglądów. Przed nami sporo wyzwań, ale fundamenty już są. Kolejne wdrożenia i działania niebawem będą komunikowane.

Jacek Kinecki
Łukasz Piechowiak i Jacek Kinecki

E-commerce upgrade. Branża i konsument w trzeciej dekadzie XXI wieku

Firechat z Jackiem Kineckim, Chief Commercial Officer w Przelewy24 poświęcony był nie tylko niesamowitemu wzrostowi popularności e-commerce w czasie pandemii, ale przede wszystkim dalszej perspektywie rozwoju. Czy polską branżę płatniczą stać na to, by ciągle wdrażać innowacje? Klienci już wiedzą, że płatności online to dobry wybór, ale też trzeba nauczyć sprzedawców – szczególnie tych, których pandemia zmotywowała do wejścia na rynek e-commerce, że sprzedaż w sieci jest… wymagająca. Na rynku jest sporo rozwiązań, które ułatwiają szybki „onboarding” do e-commerce.

Jacek Kinecki zwracał uwagę, że to co w innych krajach uznawane jest z innowacje, w Polsce obecne jest od dawna. Płacenie gestem dłoni czy twarzą nie jest dla nas wyzwaniem, bo jesteśmy przygotowani technologicznie by takie innowacje wdrażać bez większego trudu. Czy każda metoda płatności ma szansę na sukces? Trudno będzie powielić sukces BLIKA, ale każda dostępna metoda płatności jest potrzebna – dla klientów możliwość dokonania wyboru jest bardzo ważna, zwłaszcza że nasze preferencje zależą od wielu niezliczonych czynników – w jednym sklepie preferujemy płatności kartą, w innym BLIKIEM, a w jeszcze innym wybierzemy płatność za pobraniem. Rynek rośnie, więc praktycznie wszystkie działające metody płatności mają przed sobą dobre perspektywy. 


Michał Nowakowski

Regulacyjne wyzwania dla cyfrowych finansów

Michał Nowakowski, Legal Counsel w Citi Handlowym oraz autor bloga Finregtech.pl w swojej prezentacji skupił się na regulacyjnych wyzwaniach dla fintechów. A jest ich sporo i są one ważne dla rynku – co Michał Nowakowski udowodnił prezentując wyniki przeprowadzonej niedawno ankiety regulacyjnej (niebawem powstanie też raport).

65% respondentów wskazywało, że bariery prawno-regulacyjne są największą przeszkodą do rozwoju. Na brak rozwiązań systemowych wskazywało 14% badanych, na brak popytu na usługi – 19%. Z ankiety wynika, że konkurencja nie jest barierą – tylko 2% pytanych wskazywało je jako przyczynę przeciwności dla rozwoju.

Nie ma chyba tygodnia by w domenie instytucji europejskich nie pojawiły się nowe projekty i akty prawne, które pośrednio lub bezpośrednio dotyczą sektora fintech. Rewizje, rozporządzenia, wytyczne – w obszarze finansowych technologii zachodzi wiele dynamicznych zmian, co wydaje się ciągłą drogą pod górkę. Paszportowanie, digital ID, RegTech/Suptech, cyfrowe aktywa – to jedne z kluczowych tematów omówionych w czasie prezentacji. Obciążenie branży regulacjami jest widoczne, ale jest też światełko w tunelu – innowacje w zakresie regtech i suptech w niedalekiej przyszłości odciążą podmioty fintech. Innymi słowy, regulation technology to właściwy kierunek. 

Daniel Majewski
Daniel Majewski
Mateusz Ordyk
Mateusz Ordyk

Potencjał odroczonych płatności w Polsce. Jak zrealizować go zgodnie z regulacjami?

Daniel Majewski i Mateusz Ordyk z Deloitte pokazali, że dyskusja na temat wpływu COVID-19 na preferencje cyfrowe klientów nie może opierać się na przypuszczeniach. Model e-commerce ewoluuje, a samo BNPL (buy now, pay later)  będzie powoli trafiać do szerszego grona. Metoda płatności tradycyjnie identyfikowana z branżą modową odnajduje się także w innych obszarach z większą średnią wartością koszyka.

Wbrew pozorom BNPL to nie jest nowa koncepcja – autorzy zwrócili uwagę, że jeszcze kilkanaście lat temu niezwykle popularne w Polsce były tzw. „zakupy na zeszyt”, które w zasadzie bardzo dobrze się spłacały. Innymi słowy, to nie jest kwestia nowej metody, a raczej nowych narzędzi do przekształcania znanych rozwiązań w nowoczesne cyfrowe formy dopasowane do współczesnych realiów. Warto to robić, bo ostatecznie zyskuje klient, sprzedawca i dostawca BNPL.

Jaki jest potencjał odroczonych płatności? Eksperci wskazują, że nawet do 20% całego globalnego rynku e-commerce w 2024 roku. Naturalnie w niektórych segmentach będzie on wyższy, ale średnia – jak wynika z dyskusji, w Polsce może – przynajmniej na razie, być bliższa 10%, a to wskazuje, że potencjał rozwojowy jest… gigantyczny, bo mówimy o rynku wartym nawet 100 mld zł.


Jan van der Saar

Jak projektować innowacje do nowego segmentu klienta – ko-kreacja na przykładzie PeoPayKids

Jan van der Saar, Leader Laboratorium Innowacji w Pekao S.A zaczął od Manifestu Innowacji, czyli 11 zasad którymi kieruje się Bank Pekao S.A. Jednym z efektów działań Laboratorium Innowacji jest aplikacja PeoPay Kids, która ma już ok. 30 tys. młodych użytkowników. W swoim wystąpieniu Jan van der Saar pokazał na czym polega zmiana języka startupu na język korporacji – jak należy analizować potrzeby w zakresie innowacji w dużej instytucji oraz dlaczego w przypadku takich wdrożeń jak PeoPayKids kluczowe było wsłuchanie się w opinie użytkownika końcowego, którym jest… dziecko.

By dzieci chciały korzystać z aplikacji, ta musi dostarczać im tego, czego oczekują właśnie one – nie dyrektor korporacji czy mama i tata. Nie jest to tak oczywiste jak się wydaje – często tworząc rozwiązania dla młodych klientów przeważają opinie rodziców, którzy kierują się swoimi celami, niekoniecznie zbieżnymi z oczekiwaniami ich dzieci. To byłaby prosta ścieżka do kolejnej aplikacji, która teoretycznie jest dla młodych użytkowników z tą wadą, że młodzi nie chcą z niej korzystać.

Proces tworzenia PeoPayKids wymagał zatem poznania świata dzieci, a następnie podjęcia decyzji o… budowie oddzielnej aplikacji, która przez rodzica jest zarządzana z poziomu PeoPay. Finalnym produktem jest PeoPayKids, z którego korzystania użytkownik, czyli dziecko, jest… dumne. 


Tymon Zastrzeżyński

Lendtech za 6 miesięcy. Jak, z kim i dlaczego?

Pandemia COVID-19 uderzyła w sektor kredytowy. Branża pozbanakowa ucierpiała także na skutek nagłych zmian regulacyjnych, które znacząco ingerowały w maksymalny limit cen pożyczek. Tymon Zastrzeżyński, CEO Loando Group przedstawił sytuację na rynku lendtech – wiele podmiotów musiało poważnie ograniczyć działalność lub ją zakończyć. Popyt nie zmalał tak znacząco jak podaż, a to oznacza, że spora rzesza klientów utraciła możliwość legalnego pożyczania.

Zmiany odbiły się negatywnie także na ekosystemie – znaczący spadek sprzedaży, redukcje zatrudnienia, olbrzymia niepewność co do przyszłości – to był chleb powszedni lendtechów na przełomie marca i kwietnia 2020 roku. Czy lendtech w Polsce odbuduje się? Wiele zależy od innowacji technologicznych, ale też samych regulacji.

Dominik Wolski, Kontomatik
Dominik Wolski

Open banking – riposta. A myśleli: „ucho od śledzia!”

Vabank, vabank… skojarzenia z „uchem od śledzia!” jak najbardziej słuszne. Prezentacja fintechu Kontomatik przedstawiona przez Łukasza Karcza oraz Dominika Wolskiego nie pozostawia złudzeń – AIS, czyli Account Information Service (usługa dostępu do informacji o rachunku) z powodzeniem może być wykorzystywana nie tylko w branży finansowej, ale w zasadzie… w każdej innej, gdzie jedna strona kontraktu życzy sobie szybkiego i sprawnego sprawdzenia wiarygodności kontrahenta. Od sektora budowlanego, gdzie klient chce wynająć koparkę na godziny, po wynajem mebli i mieszkań.

Pandemia COVID-19, transformacja cyfrowa i rosnąca świadomość użytkowników to dobre środowisko do rozwoju usług AIS. – To dopiero początek, a co jeszcze przed nami? – pytał Łukasz Karcz i Dominik Wolski z Kontomatik. W zasadzie trudno sobie wyobrazić branżę, gdzie AIS nie byłoby przydatne więc jedyne co nas ogranicza, pomijając regulacje, to chyba wyłącznie wyobraźnia. Kontomatik udowodnił, że open banking może być motorem dla nowych pomysłów i rozwoju gospodarczego w ogóle. 

Łukasz Karcz, Kontomatik
Łukasz Karcz

Raport „How to do Fintech in Poland”

Michał Sas z Fintech Poland zaprezentował przewodnik „How to do Fintech in Poland”. Nie jest to zwykły raport z liczbami, opisem sytuacji rynkowej, czy wskazywaniem barier do rozwoju, a pierwszy anglojęzyczny przewodnik, którego celem jest pokazanie, że w Polsce można robić fintech. Skąd ten zagraniczny inwestor ma wiedzieć co to jest ustawa o usługach płatniczych, KNF i jak to się je? Oczywiście, w tym celu należy zapytać wyspecjalizowane kancelarie prawne i doradcze (raport ich nie zastąpi), ale można zaoszczędzić sporo czasu, przyśpieszając tym samym decyzje i jakość zadawanych ekspertom pytań, poprzez publikacje takich przewodników jak ten przygotowany przez Fintech Poland.

„Krok po kroku” pokazać przedsiębiorcom, że rozpoczęcie działalności na polskim rynku innowacyjnych usług finansowych chociaż do łatwych nie należy, to wcale nie jest niemożliwe. Zwłaszcza, że Polska jest już hubem dla największych fintechów i podmiotów finansowych na świecie – wystarczy spojrzeć na sektor usług outsourcingowych. Jesteśmy krajem wykorzystywanym jako przestrzeń do testowania innowacji, mamy potencjał ekspercki, know-how i dobrze rozwiniętą infrastrukturę. Polska to jednocześnie też „nie za duży i nie za mały kraj”, a to oznacza, że wejście na nasz rynek nie kosztuje zbyt wiele kapitału, a jednocześnie pozwala na zbudowanie odpowiedniej skali z satysfakcjonującą stopą zwrotu.

Gdy spojrzy się na to wszystko z odpowiedniej perspektywy, to okazuje się, że jedyne czego nam brakuje to aktualizacji danych w raportach zagranicznych i marketingu. Dlatego warto zapisać sobie na dysku raport Fintech Poland i gdy jakiś zagraniczny kontrahent będzie nas pytać o finansowe technologie nad Wisłą – wysłać krótką odpowiedź z właściwym załącznikiem.

Michał Sas, Fintech Poland
Michał Sas

Wspierać Fintech i nie tylko

Za nami 4 lata Fintek.pl – serwisu branżowego, który powstał po to, by wspierać branże finansowych technologii w Polsce poprzez rzetelne opisywanie podmiotów działających na rynku, procesów go kształtujących i promowanie tych startupów, które tworzą produkty i usługi ułatwiające życie. W czasach wzmożonej transformacji cyfrowej w Polsce, perspektywy zarówno dla branży, jak i samych konsumentów są dobre, a co za tym idzie – mamy dziejową szansę pokazać, że Polska to nie tylko atrakcyjny rynek dla inwestorów, ale też miejsce, z którego pochodzą innowacje zmieniające świat na lepsze. Wbrew pozorom to żadne odkrycie – my „tylko i aż” o tym napisaliśmy i będziemy pisać dalej.

Łukasz Piechowiak
Redaktor naczelny Fintek.pl

Łukasz Piechowiak

Wegetariański tort urodzinowy Fintek.pl