Zacznijmy od tego, na czym właściwie polegają płatności odroczone. Przyjmijmy, że klient znajduje w Twoim sklepie wymarzony produkt, ale wciąż czeka na wypłatę. Dzięki opcji „Kup teraz, zapłać później” (ang. Buy Now, Pay Later – BNPL) może złożyć zamówienie i bez dodatkowych kosztów opłacić je później. Standardowo klient musi opłacić zamówienie w przeciągu 30 dni. Niektórzy dostawcy usługi BNPL oferują dłuższy okres na uregulowanie należności np. 45 dni. Bez względu na długość odroczenia spłaty kluczowe jest to, że klient najpierw otrzymuje produkt, a dopiero później dokonuje za niego płatności.

Rosnąca popularność płatności odroczonych

Płatności odroczone na polskim rynku notują bardzo intensywny rozwój. Jak wynika z lipcowych danych Fundacji Rozwoju Rynku Finansowego i CRIF, sektor BNPL osiągnął w Polsce wysokie wzrosty rok do roku (+85 proc. w wartości udzielonego finansowania i +104 proc. w liczbie udzielonych pożyczek). Co więcej, w lipcu br. pod względem liczby udzielonych pożyczek (niemal 330 tys.) sektor ten przegonił segment tradycyjnych pożyczek (309 tys.).

Powyższe imponujące wyniki to niejako skutek oferowania opcji “Kup teraz, zapłać później” przez coraz większą liczbę e-sprzedawców. Już 73% sklepów internetowych wdrożyło płatności odroczone. Co więcej, 32% z nich udostępnia swoim klientom możliwość skorzystania z usług więcej niż jednego operatora BNPL – wynika z badania „Koszyk Roku 2022”.

Płatności odroczone sprawdzają się w różnych branżach. Serwis thisismoney.co.uk wskazuje, że ponad połowa młodych konsumentów korzysta z usług BNPL robiąc zakupy związane z modą, a 47% kupując sprzęt RTV i AGD. 27% odracza płatności za produkty zdrowotne i kosmetyki. Nie wiele mniej płaci w ten sposób za rozrywkę. Niektórzy używają metody BNPL nawet kupując żywność.

Dlaczego warto wdrożyć płatności odroczone w swoim e-sklepie?

Jak wynika z badania „Koszyk Roku 2022”, po wprowadzeniu płatności odroczonych aż 79% sklepów internetowych odnotowało wzrost wartości koszyka. Natomiast 50% ankietowanych merchantów po wdrożeniu usługi BNPL zwiększyło swoje przychody.

Co więcej, wdrożenie metody “Kup teraz, zapłać później” skutkuje zdobyciem nowych klientów. 2/3 ankietowanych e-sklepów w ramach badania „Koszyk Roku 2022” zauważyło zmianę na lepsze w tym obszarze. Czy wiesz, że operatorzy BNPL zachęcają do robienia zakupów przy użyciu ich usług? Kuszą przy tym klientów zniżkami, dodatkowymi benefitami typu moneyback, a nawet tworzą programy lojalnościowe. To sprawia, że klienci chętniej wybierają sklepy, w których zapłacą ulubioną metodą BNPL i przy okazji zgarną dodatkowy bonus.

Część konsumentów obawia się opłacenia zamówienia z góry, szczególnie gdy testuje nowy sklep internetowy. W związku z tym skłania się do wyboru płatności za pobraniem lub płatności odroczonej, o ile oczywiście sprzedający oferuje takie opcje. Wdrożenie płatności odroczonych to szansa na zawalczenie o portfele osób, które wolą odebrać produkt nim za niego zapłacą. A to wszystko bez dłuższego czasu oczekiwania na otrzymanie pieniędzy za zamówienie – co z kolei jest charakterystyczne dla wysyłki za pobraniem.

W przypadku płatności odroczonych mimo, że kupujący zapłaci później, to e-sklep dostanie zapłatę błyskawicznie. Pieniądze za sprzedany towar merchant otrzyma w tym przypadku w podobnym czasie, co przy wyborze innych metod płatności. Zazwyczaj nastąpi to po wpłynięciu potwierdzenia o przeprowadzonej transakcji.

BNPL a inne sposoby finansowania zakupów

Wahasz się nad wdrożeniem w swoim e-sklepie płatności odroczonych bo udostępniasz już zakupy na raty? Im większy wybór metod płatności tym większa szansa, że klient odnajdzie wśród nich najbardziej preferowaną. A to zmniejsza ryzyko porzucenia koszyka zakupowego.

Klienci wybierają płatności odroczone nawet w przypadku zamówień o stosunkowo niskiej wartości. Raty bardzo często dostępne są dopiero wtedy, gdy wartość koszyka przekroczy pewną kwotę.

Od strony klienta płatność odroczona wyróżnia się także uproszczonym procesem. Dostawca BNPL może wymagać od kupującego tylko podania podstawowych danych jak adres e-mail, telefon oraz numer PESEL. Gdy klient posiada już konto u danego dostawcy do odroczenia kolejnych płatności wystarczy potwierdzenie transakcji, np. w aplikacji mobilnej dostawcy.

Zdarza się, że klienci finansują swoje zakupy biorąc pożyczkę pozabankową. Jak wskazują dane Fundacji Rozwoju Rynku Finansowego i CRIF, jedynie ok. 6 proc. klientów sektora BNPL skorzystało w lipcu również z finansowania tradycyjnego udzielanego przez firmy pożyczkowe. Sugeruje to, że płatności odroczone zaspokajają raczej inne potrzeby i korzysta z nich inna baza klientów niż z tradycyjnych pożyczek.

Jak wdrożyć płatności odroczone w e-commerce?

BNPL możesz udostępnić swoim kupującym we współpracy z operatorem płatności. Przyjrzyjmy się temu procesowi na przykładzie operatora płatności Tpay. E-sprzedawcy, którzy mają umowę z Tpay mogą bez dodatkowych formalności uruchomić płatności odroczone z Twisto. Opcja ta jest dostępna w Panelu Akceptanta w zakładce „Twisto” do samodzielnej aktywacji.

Wdrożyć usługę BNPL w swoim e-sklepie mogą merchanci, którzy przeszli proces rejestracji i weryfikacji u operatora płatności. Więcej na temat samego procesu weryfikacji dowiesz się pod tym linkiem. Ponadto sklep internetowy powinien działać w branży, która pozwala na korzystanie z usług danego dostawcy płatności odroczonych.

Warto podkreślić, że sprzedawca nie musi zawierać umowy z Twisto, dokonywać żadnych dodatkowych opłat czy opłaty aktywacyjnej. Co więcej, e-sklep nie ponosi ryzyka związanego z ewentualnym brakiem płatności po stronie klienta. Z kupującym rozlicza się bezpośrednio dostawca BNPL.

Wdrożenie metody płatności odroczonych to jednak nie koniec pracy nad zwiększeniem konwersji. Po pierwsze, warto poinformować klientów o dostępności nowej opcji np. poprzez newsletter czy social media. Nie zapominajmy o wyeksponowaniu jej na stronie głównej sklepu. Zamieść krótką informację o dostępności usługi BNPL, najlepiej z logo firmy, która jest dostawcą odroczonych płatności. Dostawcy przeważnie oferują gotowe szablony. Wystarczy krótki opis lub grafika wyjaśniająca na czym polega nowa metoda wraz z odnośnikiem do osobnej podstrony ze szczegółowymi informacjami.

Po drugie, edukuj klienta na temat płatności odroczonych. Opcja “Kup teraz, zapłać później” to nadal nowość na polskim rynku, stąd też warto wyjaśnić jak ona dokładnie działa np. w formie graficznej instrukcji. Przybliżenie klientowi usługi BNPL pozwoli zmniejszyć jego obawy przed jej wypróbowaniem.