Walka o własne ideały nigdy nie należała do najprostszych. Właśnie dlatego należy doceniać każdy najmniejszy krok, który zbliża nas do ich osiągnięcia. Szklany sufit, społeczne tabu i wyboiste ścieżki raczkujących Femtechów. Niech to wszystko odejdzie jak najszybciej w niepamięć. W artykule znajdziecie wybrane sylwetki kobiet z polskiej branży FinTech oraz kilka słów o tak zwanym FemTechu.

Sylwetki kobiet w polskiej branży FinTech

Z okazji Dnia Kobiet prezentujemy wybrane sylwetki Pań, które świetnie radzą sobie w sektorze FinTech. Oczywiście takich przykładów można wymienić zdecydowanie więcej, ponieważ płeć piękna coraz częściej odpowiada za rozwój tego sektora w Polsce. Warto przypomnieć, że podczas zeszłorocznej Gali Fintech Awards, odbywającej się przy okazji konferencji Fintech Summit Poland 2021 (organizowanej przez Fintek.pl) dwie nagrody w kategorii „Osobowość FinTech” zdobyły właśnie kobiety – Anna Streżyńska i Sonia Wędrychowicz.

Poniższa lista ułożona jest w porządku alfabetycznym.

Magdalena Dziewguć, Google Cloud

Magdalena Dziewguć to country managerka w Google Cloud Poland. Posiada wieloletnie doświadczenie w branży nowych technologii. Niezmiennie od lat zajmuje się tematyką innowacji oraz ich wpływu na procesy biznesowe w organizacjach. Jako ekspertka w dziedzinie nowych technologii, restrukturyzacji oraz budowania kultury zaangażowania i współpracy ma za sobą szereg transformacji cyfrowych.

Google mocno inwestuje w działalność nad Wisłą – szczególnie w segmencie chmurowym. Od zeszłego roku oficjalnie działa już w Warszawie region Google Cloud, dzięki współpracy z Operatorem Chmury Krajowej. Region Google Cloud ma pomóc polskim przedsiębiorstwom w cyfrowej transformacji i przyspieszyć wdrażanie technologii chmurowych w gospodarce. To pierwsza tego typu infrastruktura globalnego dostawcy usług chmury publicznej nie tylko w Polsce, ale i całej Europie Środkowo-Wschodniej.

W październiku zeszłego roku Google otworzyło także nowe biuro w Warszawie – siedzibę Centrum Rozwoju Technologii Google Cloud. Będzie to największe europejskie centrum skupiające ekspertów od rozwoju technologii chmury obliczeniowej Google, z których korzystają klienci Google Cloud na całym świecie. Nowe biuro mieści się w kompleksie The Warsaw Hub przy Rondzie Daszyńskiego.

Kamila Kaliszyk, Mastercard

Kamila Kaliszyk jest dyrektorką ds. rozwoju rynku w Mastercard Europe. Odpowiada za pion rozwoju akceptacji kart płatniczych i kontakty ze sprzedawcami detalicznymi, agentami rozliczeniowymi, instytucjami samorządowymi i administracją publiczną.

Dołączyła do firmy w 2000 roku, jako Technology Account Manager. Później, już jako Senior Account Manager, była odpowiedzialna za rozwój biznesowy i współpracę z większością polskich banków. Brała również udział we wprowadzaniu kart World Mastercard i budowaniu programu lojalnościowego World Mastercard Rewards.

Wcześniej pracowała m.in. w Banku Pekao oraz Invest Banku.

Małgorzata Ohme, Mindgram

Małgorzata Ohme to psycholog, dziennikarka, prezenterka telewizyjna oraz założycielka startupup Mindgram. To platforma umożliwiająca uzyskanie wsparcia psychologicznego online. Jej celem jest udzielanie natychmiastowej pomocy ekspertów w zakresie zdrowia psychicznego oraz wsparcie w radzeniu sobie ze stresem i emocjami.

W kwietniu 2021 roku Mindgram pozyskał 8,5 mln PLN w rundzie pre-seed. Pieniądze od inwestorów przyspieszą uruchomienie platformy wsparcia psychologicznego w firmach oraz ekspansję startupu w Europie. Startup został także zdobył także nagrodę w kategorii „Rozwiązanie HR Tech” na wspomnianej już gali Fintech Awards.

W obliczu agresji zbrojnej na Ukrainie, Mindgram podjął decyzję o organizacji bezpłatnych spotkań z ekspertami z zakresu psychologii oraz o otwarciu dedykowanej infolinii. Codziennie od 25 lutego na platformie Mindgram realizowane będą również warsztaty w postaci grup dyskusyjnych dla wszystkich chętnych, dotyczące radzenia sobie z trudnymi emocjami. Spotkania prowadzone będą w językach polskim i angielskim.

Joanna Pieńkowska-Olczak, PayU

Joanna Pieńkowska-Olczak to prezes zarządu PayU. Do firmy dołączyła w maju 2011 roku, mając za zadanie utworzenie PayU Acquiring Centre, które rozpoczęło swoją działalność 9 miesięcy później. Jako Dyrektor Ds. Produktów i Usług Płatniczych odpowiadała za rozwój usług finansowych PayU, a następnie, już jako Country Manager, także za wszelkie inicjatywy handlowe, współpracę z bankami oraz organizacjami płatniczymi, jak również zarządzanie budżetem przychodowo-kosztowym.

Wcześniej przez 14 lat pracowała w banku BZ WBK (Grupa Santander), odpowiadając za ofertę produktową banku w kanałach zdalnych oraz segment kart płatniczych. Posiada ponad 20-letnie doświadczenie w branży płatniczej.

Absolwentka Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, kierunku Bankowość. Posiada Certyfikat w Zarządzaniu Kartami Płatniczymi (IFS Certificate in Bank Card Management).

Joanna Seklecka, eService

Joanna Seklecka jest prezesem eServices, największego operatora terminali płatniczych na polskim rynku. Z firmą związana od 2004 roku. W 2017 objęła stanowisko Prezes Zarządu i z sukcesami zarządza firmą, umacniając pozycję lidera polskiego rynku akceptacji kart płatniczych i rozliczania transakcji elektronicznych.

eService obsługuje już w Polsce ponad 530 tys. terminali płatniczych. Według danych na koniec grudnia, w ciągu ostatniego roku zwiększył ich liczbę o prawie 37 tys. Jak podkreśla spółka, wynik ten osiągnięto w efekcie wzrostu organicznego, bez przejęć mniejszych agentów rozliczeniowych.

Anna Streżyńska, MC2 Innovations

Anna Streżyńska to CEO Mc2 Innovations. Kilka miesięcy temu spółka byłej minister cyfryzacji została wpisana do rejestru małych instytucji płatniczych, prowadzonego przez Komisję Nadzoru Finansowego. Zgodnie z wpisem MC2 może teraz obsługiwać transakcje płatnicze, realizować wpłaty i wypłaty gotówki oraz wydawać instrumenty płatnicze.

Na organizowanej przez Fintek.pl Gali Fintech Awards, Anna Streżyńska znalazła się wśród 15 laureatów, otrzymując nagrodę w kategorii „Osobowość FinTech”. CEO MC2 Innovations została wyróżniona m.in. za aktywną działalność na rynku nowych technologii, za propagowanie technologii blockchain i za wprowadzenie technologii na salony polskiej administracji publicznej.

W trakcie Gali mieliśmy okazję przeprowadzić wywiad Anna Streżyńską. Rozmowa dotyczyła m.in. transformacji cyfrowej, zarówno od strony codziennej, jak i z perspektywy regulacji prawnych. Link do całości wywiadu znajduje się powyżej.

Sonia Wędrychowicz, McKinsey & Company

Sonia Wędrychowicz to partner w McKinsey & Company. Swoją karierę rozpoczęła w 1994 roku w Citibanku w Warszawie, gdzie w ciągu 12 lat doszła do stanowiska wiceprezesa zarządu. Potem kierowała w Malezji bankiem detalicznym – klasycznym i islamskim, w Standard Chartered Bank. Jednym z jej największych projektów było uruchomienie dla singapurskiego banku DBS cyfrowego banku w Indiach i Indonezji. Bank ten został uznany przez magazyn Euromoney za najlepszy bank cyfrowy na świecie.

Ostatnio odpowiadała za transformację banku detalicznego w banku JPMorgan Chase w Nowym Jorku. Z początkiem 2020 roku rozpoczęła pracę w Dubaju w McKinsey na stanowisku Senior Advisor for Digital Transformation. Przy okazji Gali Fintech Awards Sonia Wędrychowicz otrzymała nagrodę w kategorii „Osobowość FinTech”. Wyróżnienie zostało przyznane za aktywną działalność w sektorze bankowym i rozwój usług fintechowych.

Kobieca myśl technologiczna, czyli o FemTechu słów kilka

Wszelkiego rodzaju usługi, produkty i rozwiązania technologiczne odpowiadające kobiecym potrzebom, będą stanowić jeden z najszybciej rozwijających się sektorów obszaru innowacji w 2022 roku. Ma to się udać m.in. dzięki zainteresowaniu największych graczy venture capital. Jak wynika z raportu Emergen Research z ubiegłego roku, światowy rynek usług i produktów ukierunkowanych na potrzeby kobiet ma do 2027 r. przekroczyć 60 mld USD.

Firmy z branży FemTech zarządzane są najczęściej przez kobiety. Omawiany sektor kładzie nacisk przede wszystkim na zdrowie, samopoczucie jak i niezależność seksualną kobiet. W ten nurt wpisuje się także trend femtechowych rozwiązań skupionych na problemie menopauzy.

Symbolicznym początkiem zaistnienia Femtechu było wypuszczenie na rynek w 2013 r. aplikacji Clue, czyli pierwszej na świecie aplikacji umożliwiającej łatwiejszą kontrolę cyklu miesięcznego.

Jakie produkty oferuje polski FemTech?

Ubiegły rok był wyjątkowo udany dla kobiecych startupów. Dla przykładu, Your KAYA to producent ekologicznych produktów do higieny intymnej dla kobiet, dostępnych w modelu subskrypcyjnym, który pozyskał w zeszłym roku aż 5 mln zł na dalszy rozwój. Femtech wsparły m.in. bValue, DFRI oraz Rafał Brzoska.

Jednym z najbardziej znanych innowacyjnych produktów dla kobiet, który kilka lat temu zrewolucjonizował rynek beauty są rękawice do demakijażu Glov. Rękawica Glov jest dostępna dla kobiet w ponad 60 krajach, a jej twórczynie za ten projekt otrzymały m.in. tytuł Startupu Roku (2012) jak i Stylowego Kosmetyku (2013), stając się tym samym pionierkami rozwiązań femtech w Polsce.

Gdy mowa o technologiach skupionych wokół kobiecych potrzeb, nie może zabraknąć OvuFriend. Jest to aplikacja, która dzięki sztucznej inteligencji i analizie danych, pomaga kobietom lepiej zrozumieć ich płodność.

Specjalnie stworzone algorytmy analizują cykl i zdrowie hormonalne użytkowniczki. OvuFriend wyznacza dni płodne, owulację, kolejną miesiączkę, jak również objawy PMS. Aplikacja przekazuje także raporty oraz synchronizuje dane z opasek i zegarków fitnessowych.

Co szczególnie istotne, aplikacja powiadamia o wykryciu niepokojących kwestii dotyczących zdrowia hormonalnego, które mogą się wiązać np. z podejrzeniem choroby tarczycy, endometriozy czy PCOS. Następnie wskazuje, co wymaga konsultacji lekarskiej.

Prozwiązaniem z sektora healthcare, które odnosi duże sukcesy, jest stworzone przez Urszulę Herman PelviFly. Aplikacja jest dostępna w kilku wersjach językowych na całym świecie. W 2019 r. PelviFly brało udział w programie Akademia Biomed PFR, a także otrzymało wyróżnienie w przeglądzie innowacyjnych start-upów medycznych w Polsce 2020 – Top disruptors in healthcare. Obecnie z tego rozwiązania korzysta już ponad 20 tys. użytkowniczek.

Jak więc drogie Panie same widzicie, świat technologii i finansów wcale nie jest taki zmaskulinizowany jak mogłoby się wstępnie wydawać. Kobiety prą do przodu, przekraczają granice społecznego tabu i walczą o swój komfort i zdrowie. Fintek.pl wspiera wszelkie tego typu inicjatywy oraz przedsięwzięcia, a powyższym artykułem składa na Wasze ręce najserdeczniejsze życzenia z okazji Dnia Kobiet.