Open banking to obszar, który wciąż ma niewykorzystany potencjał. Zwykle pojęcie otwartej bankowości kojarzone jest z bankami, fintechami czy instytucjami pożyczkowymi. Jednak w dobie transformacji cyfrowej spowodowanej pandemią COVID-19, coraz więcej podmiotów z innych branż otwiera się na nowe rozwiązania w celu rozwoju i usprawnienia swoich usług. Możliwości oferowane przez otwartą bankowość, m.in. dostęp do informacji finansowych klientów są pierwszą, naturalną drogą wsparcia tego procesu.

Kontomatik i jego nowi właściciele, między innymi Runa Capital i Amadeus Capital, widzą możliwości zastosowania otwartej bankowości w nowych sektorach – m.in. w e-commerce, nieruchomościach, księgowości czy w branży telekomunikacyjnej.

Open banking umożliwi firmom podejmowanie lepszych decyzji biznesowych. Dzięki dostępowi do historii kont bankowych klientów, firmy mogą zaproponować bardziej adekwatne warunki pożyczek na dany produkt, zweryfikować tożsamość, zagwarantować sprawny i szybki onboarding nowego klienta.

Coraz więcej firm zainteresowany open bankingiem

To w jakim stopniu zostanie wykorzystana otwarta bankowość, w dużej mierze zależy od tego jak otwarty na nowe rozwiązania będzie rynek. Na razie możemy zaobserwować, że coraz więcej podmiotów przekonuje się i zaczyna korzystać z rozwiązań cyfrowych ogólnie. Raport Salesforce Shopping Index z 2 kwartału 2020 r. jednoznacznie wskazuje, że ruch internetowy wzrósł o 37% w stosunku do tego samego okresu w roku ubiegłym. To oznacza, że w Internecie dokonujemy transakcji chętniej i znacznie częściej.

Te liczby wskazują na to, że zapotrzebowanie firm na dodatkowe źródła danych może zbliżać się wielkimi krokami, szczególnie, że w Kontomatik trwają rozmowy z potencjalnymi klientami spoza sektora finansowego.

– Firmy przenoszą się do digitalu, zaczynają dojrzewać do nowych technologii i powoli zaczynają sobie zdawać sprawę jak ważne jest poznanie swoich klientów – także od strony danych finansowych. W tym kontekście otwarta bankowość będzie stawała się coraz popularniejszym rozwiązaniem. Dostęp do danych finansowych klientów niesie za sobą wiele korzyści, które obejmują m.in.: lepszą obsługę klienta, poprawę modeli biznesowych czy nowe źródła przychodów firm. Dzięki wsparciu naszych inwestorów, będziemy mogli zmienić podejście rynku do zastosowania danych finansowych w nowych branżach – przekonuje Michał Łukasik, CEO Kontomatik.

Fintech z polskim rodowodem

Kontomatik to fintech z polskim rodowodem. Powstał w 2009 roku i od tego czasu zapewnia stabilny i bezpieczny dostęp do danych finansowych klientów.  Dane uzyskane dzięki API Kontomatik mogą zostać wykorzystane do identyfikacji klienta (KYC), szczegółowej oceny zdolności kredytowej i precyzyjnej segmentacji klientów. Firma jako pierwsza uzyskała wpis do rejestru AISP prowadzonego przez Komisję Nadzoru Finansowego. Kontomatik posiada ponad 100 klientów w swoim portfolio i operuje w 11 krajach.

/Fintek.pl