Pomimo wielu wzlotów i upadków wydaje się, że sektor FinTech wyszedł z kryzysu obronną ręką. Oczywiście znajdziemy przykłady spółek, które były zmuszone zakończyć działalność w 2020 roku, niemniej warto skupić się także na pozytywnych aspektach.

Ostatnie 12 miesięcy to popularyzacja szeroko rozumianych usług cyfrowych, dalsza ekspansja e-commerce i rozwój odroczonych płatności. Rok 2020 to także dalszy wzrost zainteresowania technologią chmurową.

Zachęcamy także do zapoznania się z podsumowaniem i prognozami dotyczącymi branży bankowej. Odpowiedzi na nasze pytania udzieliły PKO Bank Polski, Santander Bank Polska, ING Bank Śląski i BNP Paribas.

Zdalna obsługa klienta i usług chmurowe

– Nie jest zaskoczeniem, że zdarzeniem roku jest wybuch pandemii koronawirusa, bo jego wpływ jest ogromny, począwszy od krótko i długoterminowej niepewności (a nawet chwilowego wstrzymania jakichkolwiek inwestycji, także w sektorze FinTech), poprzez konieczność zredefiniowania potrzeb i potencjału konsumentów, aż po głębokie zmiany w procesach wewnętrznych, w szczególności dotyczących jakości obsługi klientów – mówi Grzegorz Wójcik, CEO i Founder Autenti.

Rok 2020 to rok płatności odroczonych. wraz ze skokowym wzrostem zainteresowania zakupami przez internet, ten sposób płatności zyskał bardzo duże zainteresowanie klientów. Jednocześnie wprowadzone na rynek nowe usługi potwierdziły, że przez FinTech należy rozumieć nie tylko innowacyjną technologię, ale także umiejętność współpracy z podmiotami już dobrze osadzonymi na rynku usług finansowych – dodaje.

 Wymiar tego zdarzenia najlepiej obrazują konkretne dane z rynku:

– 2020 to również rok zmiany procesów obsługi klienta – wiele instytucji w bardzo krótkim czasie musiało zrewidować swój model i podejście do formy kontaktu z klientami. Nie tylko w zakresie sposobu komunikacji (umawiania spotkań przez internet, wprowadzenia wideokonferencji) czy bezpieczeństwa informatycznego (obsługa klientów przez pracowników banków pozostających w domu). Przede wszystkim musiał się zmienić sposób identyfikacji własnych klientów i proces pozyskiwania nowych, a także finalizowania ustaleń w postaci podpisywania z nimi dokumentów i umów – komentuje Grzegorz Wójcik.

Przykłady?

  • Autenti -elektroniczne podpisywanie dokumentów i zawieranie umów oraz integracje z dostawcami usług identyfikacji klientów w procesach onboardingowych. Rozwiązanie wykorzystują dziś intensywnie firmy z grup kapitałowych Banków BNP Paribas, PKO BP czy Alior Banku, ale również Siemens Finanse, Polskie ePłatności, PayTel, Axpo Polska i ponad 1000 innych klientów z różnych sektorów gospodarki,
  • Booksy – umożliwiający rezerwację wizyt w bankowych punktach obsługi klienta,
  • PayEye – nowatorskie rozwiązania, dzięki któremu możliwe będzie płacenie poprzez spojrzenie w ekran specjalnego urządzenia skanującego tęczówkę oka.

CEO Autenti zwraca także uwagę na otwarcie się na usługi świadczone w chmurze

  • wybór Polski na kluczową lokalizację dla centrów danych budowanych przez technologicznych liderów – ogłoszone miliardowe inwestycje Google oraz Microsoft w centra danych zlokalizowane na terenie naszego kraju stanowią wyraźny sygnał, że Polska liczy się na światowej mapie, a potencjał rodzimych specjalistów ma wymiar globalny. Dzięki inwestycjom w kolejnych latach nastąpi dodatkowe przyspieszenie cyfrowej transformacji polskich przedsiębiorstw oraz instytucji publicznych;
  • opublikowanie przez UKNF komunikatu dotyczącego przetwarzania przez podmioty nadzorowane informacji w chmurze obliczeniowej publicznej lub hybrydowej przyczyniło się do większej otwartości instytucji finansowych na rozwiązania udostępniane przez Internet w modelu outsourcingowym, w tym usług SaaS.

 – Wszystkie wyżej wymienione zdarzenia odegrały istotną rolę w zwiększeniu otwartości istniejących graczy sektora finansowego na współpracę z fintechami. Raport “Startup The Bank”, opublikowany w kwietniu ub.r przez PKO BP, pokazał, że jeżeli innowacyjna technologia wspiera rozwiązanie realnego problemu to w 7 na 10 przypadków pilotaż jest kontynuowany komercyjnie – dodaje Wójcik.

Fintech to współpraca, a nie konkurencja

– Olbrzymi potencjał nadal istnieje w możliwości integracji bankowości elektronicznej z innowacyjnymi technologiami, w szczególności aplikacji SaaS, które wspierają zadowolenie klientów lub w pełni realizują procesy niezbędne do lepszej obsługi ich potrzeb. W miejsce otwartych integracji opartych o PSD2, które dają fintechom co najwyżej dostęp do podstawowych danych klientów, pojawi się coraz więcej przykładów współpracy biznesowej opartej o model wzajemnych korzyści finansowych i marketingowych – prognozuje Grzegorz Wójcik, CEO i Founder Autenti.

Warto także zwrócić uwagę na rozwój usług elektronicznej identyfikacji klientów na odległość.

– Pomimo rozpoczęcia szczepień przeciwko COVID-19 powrót do “normalności” nie nastąpi szybko (będzie to proces rozłożony na wiele miesięcy) Więcej, powrót do świata “sprzed pandemii” nie wydarzy się  już nigdy. Klienci nie odzwyczają się już od elastyczności i zdalnej obsługi, z pewnością więc istotną rolę będą odgrywać wciąż metody skutecznej, zautomatyzowanej identyfikacji nowych i aktualnych klientów przez internet i łączenia jej z podpisami elektronicznymi, finalizującymi procesy biznesowe – mówi Grzegorz Wójcik.

Klienci migrują do cyfrowych usług finansowych

– Bezapelacyjnie najważniejszym wydarzeniem w 2020r było rozprzestrzenianie się pandemii.  Pomimo, że wydarzenie to nie odnosi się do bezpośrednio do sektora fintech, to bezwzględnie miało pośredni wpływ na branże i to w bardzo istotny sposób – komentuje Wojciech Kazimierski, prezes LeaseLink.

Poprzez regulatorów i tarcze antykryzysowe największy wpływ determinujący kryzys, ale również zmianę modeli biznesowych, dotyczył pozabankowej branży pożyczkowej. Wywołany w ten sposób kryzys tej branży przerodził się dla wielu uczestników w dynamiczną zmianę modelu biznesowego – dodaje.

W 2020 roku obserwowaliśmy powstanie wielu nowych produktów, usług łączonych z e-commerce, oraz kompletnie nowych modeli cross sellingu. Dla tych firm które odnalazły na siebie pomysł i walczyły o wykorzystanie szans wynikających z kryzysu i nowej sytuacji na pewno był to kluczowy rok.

– Ponadto kolejnym najważniejszym wydarzeniem, również wynikającym z rozwoju pandemii, była skala migracji klientów do cyfrowych usług finansowych, poczynając od płatności bezgotówkowych, przez aplikacje mobilne, aż po zdalne pozaoddziałowe korzystanie z usług banków – mówi Kazimierski.

W 2021 roku banki będą pod ogromną presją ze strony fitnechów

– W dalszym ciągu będziemy obserwowali ogromną zmianę w branży pożyczkowej pozabankowej, która wyłoni nowy ład biznesowy oraz nowych liderów w tej branży.

– Usługi bankowe, szczególnie te detaliczne, będą ulegały również dużym zmianom – poprzez silną konkurencję wynikającą ze zmiany modeli firm pozabankowych i rozwój fintechów, banki będą w tym zakresie poddane ogromnej presji – mówi Wojciech Kazimierski, prezes fintechu LeaseLink.

Uważam, że spowoduje to trwałą zmianę modeli biznesowych banków (w obszarze detalicznym) i znacznie otworzy je na współpracę z fintechami. Szczególnie w obszarze dostarczania finansowania fintechom oraz wykorzystywania fintechów jako dostawców trafficu, klientów i dystrybutorów ich usług – dodaje.

– W zakresie usług kredytowych detalicznych fintechy mają nieporównywalnie większe szanse na skuteczne pozyskiwanie klientów migrujących do usług cyfrowych, a banki powinny ustawiać się w roli finansującego owe produkty, tym bardziej, że będą pod ogromną presją zamykania oddziałów, które do niedawna były ich głównym źródłem dystrybucji – tłumaczy prezes LeaseLink.

Rok 2020 to rok płatności odroczonych

– W 2020 r. w sektorze fintech wiele się działo, a głównym motorem zmian była pandemia COVID-19. Pozytywne zmiany to przyspieszona digitalizacja rynku płatności w e-commerce – czyli bardzo szybkie odchodzenie od obrotu gotówkowego na rzecz płatności bezgotówkowych, w tym zbliżeniowych, a także szybki wzrost zainteresowania płatnościami odroczonymi – komentuje Adam Miziołek, country manager Twisto w Polsce.

Z analiz Twisto wynika, że Polacy traktują  buy now pay later nie tylko jako rodzaj wygodnego kredytowania. Doceniają też szybki przebieg transakcji i możliwość zwrotu produktu bez problemu, zanim pieniądze opuszczą konto.

– E-zakupy zaczęła robić nowa grupa klientów, którzy wcześniej tylko sporadycznie kupowali w sieci, m.in. odzież. W trakcie pandemii sięgnęli po nowe kategorie produktów – codziennego użytku – takich jak spożywcze, drogeryjne i rozrywkowe – zwraca uwagę Adam Miziołek.

Osoby, które korzystały z zakupów ratalnych w centrach handlowych dziś odraczają płatność jednym przyciskiem przy finalizacji zamówienia w sklepie internetowym.

Proces digitalizacji płatności i rozwój e-commerce jeszcze przyśpieszy

 Zakładamy, że konkurencja jeszcze się zaostrzy, firmy będą prześcigać się w wyścigu o zdobycie oraz utrzymanie klientów. Będą to robiły ulepszając oferowane aplikacje, upraszczając procesy i wdrażając innowacje cyfrowe dla e-commerce – mówi Adam Miziołek z Twisto.

– Proces digitalizacji rynku płatności przyśpieszy, jednak przewagę zyskają te firmy, które zaoferują model hybrydowy – połączenie online oraz offline. W Twisto tworzymy taki ekosystem płatności od lat, co daje nam przewagę. W 2021 r. będziemy się rozwijać bardzo dynamicznie. Chcemy być częścią globalnego procesu upowszechniania “buy now pay later”. Pójdziemy też krok dalej – rozwijając “buy in 3”, czyli krótkoterminowe raty za 0 zł bez formalności, dostępne z poziomu aplikacji i sklepu internetowego – komentuje Adam Miziołek.

W krajach Europy Centralnej oraz Wschodniej tego typu produkty nie są jeszcze tak popularne jak na Zachodzie. Jest to jednak jedynie kwestia czasu. Zainteresowanie BNPL będzie rosło nie tylko wśród ludzi młodych, którzy już teraz korzystają z tej opcji, ale także wśród starszych klientów, niejako przymuszonych sytuacją do poznawania nowych rozwiązań.