Już niemal 90 proc. firm z sektora handlowo-usługowego umożliwia płatności bezgotówkowe. Najpopularniejszym sposobem jest tradycyjny przelew (90 proc.), niezależnie od świadczonej usługi oraz wielkości firmy, a na drugim miejscu są rozliczenia z wykorzystaniem terminala płatniczego, który posiada 44 proc. badanych. Natomiast 18 proc. ma wdrożoną bramkę płatniczą, pozwalającą akceptować płatności przez internet. Najmniej przedsiębiorców zadeklarowało posiadanie aplikacji płatniczej (ponad 6 proc.).

Ponad połowa przedsiębiorców zintegrowała terminal z kasą fiskalną bądź systemem kasowym

Według raportu „Płatności bezgotówkowe w polskich MŚP”, ponad połowa (53 proc.) przedsiębiorców z sektora handlowo-usługowego, którzy posiadają terminal płatniczy, zintegrowała go z kasą fiskalną lub systemem kasowym.

– Rosnąca liczba integracji to pozytywna informacja, ponieważ połączenie to niesie ze sobą liczne korzyści. Przede wszystkim pozwala ona na zautomatyzowanie oraz uproszczenie procesów biznesowych, a także wiąże się ze sprawniejszą obsługą klienta. To z kolei sprawia, że kolejki są mniejsze, a doświadczenia konsumentów lepsze. Należy też pamiętać, że integracja jest obowiązkiem ustawowym, który należy zrealizować do końca 2024 roku – mówi Krzysztof Polończyk, prezes zarządu Fiserv Polska S.A.

Warto również podkreślić, że terminale płatnicze to obecnie urządzenia wielofunkcyjne. Poza ich podstawową rolą, czyli przyjmowaniem płatności, oferują one wiele innych, dodatkowych funkcji.

– Rok temu w lipcu w naszym badaniu konsumenckim, Polacy zadeklarowali, że najbardziej atrakcyjna jest dla nich wypłata gotówki z kasy sklepu (41 proc.). Kolejne usługi, które wskazywał już co trzeci badany to DCC, czyli możliwość płatności w różnych walutach (32 proc.) oraz wpłata gotówki na kartę (31 proc.) – dodaje Krzysztof Polończyk.

Jak wynika z tegorocznego badania PolCard from Fiserv, kolejne popularne usługi, jakie proponują obecnie ankietowani przedsiębiorcy to: zwrot środków na rachunek karty (prawie 44 proc.) i możliwość płatności w różnych walutach, czyli DCC (43 proc.). Natomiast 18 proc. badanych oferuje swoim klientom możliwość realizacji płatności kartami lojalnościowymi, podarunkowym czy bonami towarowymi.