– Profil zaufany to punkt wyjścia dla każdego, kto chciałby załatwić sprawę urzędową online. To on potwierdza naszą tożsamość w internecie. To on jest kluczem do e-usług. Tylko w marcu założyło go ponad 528 tysięcy osób. Drugiego takiego miesiąca w historii PZ nie było. To rekord– mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski.

Popularność e-administracji w czasach pandemii

W sumie od początku tego roku przybyło 1 381 298 nowych właścicieli profilu zaufanego. W styczniu – 296 477, w lutym – 391 189 i w marcu – 528 351. Wiele wskazuje na to, że kwiecień też ma szansę na rekord w tej kategorii – tylko w osiem pierwszych dni tego miesiąca Polacy założyli ponad 165 tysięcy „PZtów”.

Dzięki profilowi zaufanemu można online załatwić takie sprawy jak wniosek o nowy dowód osobisty, zgłoszenie narodzin dziecka, czy e-meldunek. Można też zawnioskować o odpisy aktów stanu cywilnego, ale i podpisać oraz wysłać pismo do urzędu w dowolnej, ważnej dla nas sprawie.

Profil Zaufany można założyć na dwa sposoby. Najlepiej zrobić to przez bankowość elektroniczną – taką możliwość oferują PKO Bank Polski, Bank Pekao, Santander Bank Polska, ING Bank Śląski, mBank, Bank Millennium, Alior Bank i EnveloBank. Druga możliwość to wypełnienie wniosku w internecie, a później potwierdzenie swojego PZ w punkcie potwierdzającym. Takie punkty to m.in. poczty, urzędy gmin czy starostwa.

Resort cyfryzacji poinformował także o innym rekordzie. Tylko w marcu portal GOV.pl odwiedziło niemal 26 milionów osób. W czasach pandemii koronawirusa Polacy jeszcze chętniej korzystają z e-administracji.