Oferowanie produktów i usług w formie subskrypcji to coraz bardziej popularne rozwiązanie. Ten model wybierają chętnie serwisy streamingowe jak Netflix i HBO, ale również m.in. branża fitness, kosmetyczna, a nawet dostawcy rozwiązań dla firm. Wartość globalnego rynku subskrypcji w 2020 r. oszacowano na 650 mld USD. W kolejnych latach przewidywany jest dynamiczny wzrost – grupa UBS prognozuje, że do 2025 r. rynek ten osiągnie wielkość 1,5 bln dolarów. Okazuje się, że udział w rynku subskrypcji chcą mieć także TikTok i Instagram.

TikTok i Instagram udostępnią opcję płatnych subskrypcji

Test subskrypcji na Instagramie póki co przybrał małe rozmiary, obecnie nowa opcja została udostępniona jedynie garstce twórców. Mogą oni odblokować funkcję subskrypcji na swoim profilu i ustawić wybraną przez siebie cenę dla obserwatorów za dostęp do ekskluzywnych treści.

Co ciekawe, osoba opłacająca subskrypcję otrzymuje specjalną odznakę. Twórca na Instagramie widzi ją obok otrzymywanych wiadomości i komentarzy, co pomaga mu zidentyfikować osoby wspierające jego twórczość finansowo. Podobne rozwiązania wcześniej zastosował Facebook wprowadzając swój model subskrypcji.

TikTok idzie w ślady Instagrama, aczkolwiek nie ujawnił jeszcze szczegółów wprowadzenia płatnych subskrypcji. W związku z tym nie jest wiadome ilu twórców może już testować nową funkcję, ani kiedy zostanie ona udostępniona wszystkim pozostałym. Nieznana jest także struktura i przedział miesięcznych opłat.

Zastanowienie wzbudza to jak chiński gigant pogodzi subskrypcje ze swoim algorytmem „For You”, który podsuwa przeglądającym wyselekcjonowane treści, dzięki czemu napędza twórcom zasięgi. Ukrycie wybranych treści w związku z przypisaniem ich do kategorii odpłatnych, może zakłócić dotychczas sprawdzający się model promowania krótkich filmików na TikToku.

Social media zmierzają w stronę modelu subskrypcyjnego

– Płatne subskrypcje to coraz bardziej popularna forma finansowania mediów ​​– nie tylko tych tradycyjnych, ale od niedawna również społecznościowych. Takie działanie wymaga oczywiście płatności rekurencyjnych, które umożliwiają podpięcie przez użytkownika karty i comiesięczne, automatyczne pobieranie z jego konta określonej kwoty. Taka forma to ogromne ułatwienie dla klienta. Przy rosnącej liczbie usług subskrypcyjnych, nie sposób każdorazowo pamiętać o wykonaniu przelewu. Na szczęście dzięki automatyzacji płatności, nie trzeba zaprzątać sobie tym głowy – komentuje Agata Lisowska, Partnership Program Specialist w Tpay.

– W Tpay chętnie wdrażamy model płatności rekurencyjnych, który znakomicie sprawdza się nie tylko w przypadku mediów, ale również w takich branżach jak fitness, czy usługi cateringowe. Jestem bardzo ciekawa, jak ten model sprawdzi się w social mediach takich jak Instagram, czy TikTok – dodaje.

Płatne subskrypcje wydają się być kierunkiem, w którym nieuchronnie zmierzają social media. Kolejne portale społecznościowe chcą być jak OnlyFans, który właśnie w ten sposób umożliwia zarabianie na publikowanych treściach. Plan subskrypcyjny jest już dostępny także dla użytkowników Twittera w wybranych państwach. Usługa Twitter Blue w formie abonamentu zapewnia dodatkowe funkcje w serwisie.