PKO Bank Polski udostępnił swoim klientom możliwość dokonywania opłat administracyjnych m.in. za wydanie dokumentów czy rejestrację pojazdu w urzędach za pomocą kodu BLIK z aplikacji IKO. Rozwiązanie to powstało we współpracy z Polskim Standardem Płatności, operatorem systemu BLIK oraz Krajową Izbą Rozliczeniową i jest oparte na usłudze Paybynet KIR, umożliwiającej przesyłanie pieniędzy bezpośrednio z konta bankowego klienta na konta bankowe jednostek administracji publicznej.

– Klienci PKO Banku Polskiego zyskują kolejną niezwykle przydatną funkcję, dzięki której sprawę w urzędzie można załatwić szybciej i wygodniej, z wykorzystaniem telefonu komórkowego, który mamy zawsze przy sobie. Projekt jest zgodny ze strategią PKO Banku Polskiego na lata 2016-2020, która przewiduje zwiększanie aktywności klientów w kanałach cyfrowych. Jesteśmy dumni, że możemy przyczynić się do sprawniejszej obsługi mieszkańców, uczestnicząc jednocześnie w budowaniu nowoczesnej i przyjaznej administracji – mówi Paweł Placzke, dyrektor Departamentu Produktów Klienta Indywidualnego w PKO Banku Polskim.

Kody BLIK w aplikacji IKO

Dzięki wykorzystaniu kodu BLIK z aplikacji IKO, możliwe jest przyjmowanie płatności w każdym okienku urzędu, bezpośrednio w komputerze urzędnika, który korzysta ze specjalnej aplikacji udostępnianej przez KIR. Urząd nie musi więc instalować terminali płatniczych przy każdym stanowisku, a klienci mogą dokonać opłaty administracyjnej u tego samego urzędnika, u którego składają wniosek, nie tracąc dodatkowo czasu na wizytę w okienku kasowym, nie muszą też mieć przy sobie gotówki.

W przypadku dokonywania opłat w e-urzędach czy e-sklepach, również wystarczy tylko podać kod BLIK, bez potrzeby przepisywania numeru rachunku, karty płatniczej czy tytułu przelewu.

–  Aplikacja WebPOS Paybynet pozwala usprawnić pracę urzędów bez konieczności ponoszenia przez nie dodatkowych kosztów, związanych z wdrożeniami technologicznymi czy udostępnianiem terminali płatniczych. Pracujemy nad tym, aby sieć urzędów oferujących to rozwiązanie dynamicznie rosła, tak by zwiększał się komfort mieszkańców podczas załatwiania spraw administracyjnych – powiedział Dariusz Marcjasz, wiceprezes Zarządu KIR odpowiedzialny za Obszar Usług Kartowych i Internetowych.

W początkowym etapie możliwość dokonywania opłat administracyjnych kodem BLIK z aplikacji IKO jest dostępna:

  • w wybranych urzędach stacjonarnych w całej Polsce, m.in.: w wybranych urzędach wojewódzkich, urzędach miast, gminach, powiatach i starostwach powiatowych – aktualna lista urzędów jest dostępna na stronach internetowych Banku;
  • w e-urzędach: m.in. ePUAP (tutaj m.in. Urząd Miasta Krakowa), SEKAP (m.in. Urząd Miasta Katowice), system eLubuskie, system Opolskiego Urzędu Wojewódzkiego, witryna Miasta Lublin, a także kilkadziesiąt witryn z usługami geodezyjnymi;
  • w wybranych e-sklepach (ponad 800 witryn).

Płatność przelewem inicjowana kodem BLIK są dostępne dla wszystkich użytkowników aplikacji IKO – zarówno klientów PKO Banku Polskiego, jak i użytkowników konta Inteligo. Transakcje dokonywane kodem BLIK z aplikacji IKO w urzędach będą księgowane jako przelew z rachunku klienta bezpośrednio na rachunek odbiorcy, czyli urzędu, e-urzędu lub e-sklepu. Wykorzystywany jest tu standardowy przelew Elixir Krajowej Izby Rozliczeniowej lub przelew wewnętrzny, jeśli odbiorca ma swój rachunek w PKO Banku Polskim.

PKO Bank Polski ściśle współpracuje z administracją rządową, upowszechniając usługi e-administracji będące ułatwieniem dla milionów obywateli i firm. Możliwość dokonywania płatności bezgotówkowych w urzędzie jest jednym z oczekiwań nowoczesnego społeczeństwa. Przyjmowanie podatków i opłat w formie bezgotówkowej przekłada się na pozytywne postrzeganie urzędów jako innowacyjnych i przyjaznych mieszkańcom.

Ministerstwo Rozwoju razem z Krajową Izbą Rozliczeniową prowadzi prace nad upowszechnieniem płatności bezgotówkowych w jednostkach administracji publicznej. Dotychczasowe działania MR i KIR miały charakter pilotażu, umożliwiającego opracowanie modelu akceptacji płatności bezgotówkowych z wykorzystaniem terminali POS i użyciem WebPOS Paybynet w jednostkach administracji publicznej. Wdrożenie docelowego modelu planowane jest na początku drugiego kwartału br.