Postanowiliśmy wziąć pod lupę bankowe akceleratory oraz programy wsparcia dla startupów i zebrać je wszystkie w jednym miejscu.

1. Let’s Fintech with PKO Bank Polski!

Kilka dni temu pisaliśmy o rozpoczęciu naboru do drugiej edycji programu.  Ścieżka jest  dedykowana nowoczesnym technologiom związanym z finansami. Bank poszukuje młodych, polskich firm, których rozwiązania cechuje unikalność, odpowiedni potencjał biznesowy oraz zaawansowany poziom dojrzałości pomysłu. PKO BP po raz kolejny włączył się w inicjatywę wsparcia start-upów, których głównym kapitałem jest innowacyjność oferowanych rozwiązań i nieszablonowy sposób myślenia.

Rekrutacja do programu potrwa do 15 maja 2017 roku. Zgłosić się do niego mogą zarówno istniejące, młode polskie firmy z branży technologicznej, jak i zespoły, które dopiero mają pomysł na nowy biznes. Jury złożone z międzynarodowych inwestorów i mentorów wybierze 25 najlepszych start-upów.

Pierwszy etap akceleracji odbędzie się w Warszawie. Zakłada on cykl warsztatów i szkoleń, które pomogą uczestnikom stworzyć lub zweryfikować model biznesowy start-upu. Spotkania prowadzone będą przez wybitnych mentorów i ekspertów, zarówno krajowych jak i zagranicznych. W drugim etapie akceleracji udział weźmie 5 najlepszych zespołów.

Odbędzie się on w Massachusetts Institute of Technology w USA. Wybrane start-upy, dzięki dotacji z programu Scale UP, będą miały także szansę na otrzymanie wsparcia finansowego nawet do kwoty 200 tys. zł. Najlepsi mogą też liczyć na komercjalizację opracowanych rozwiązań.

Aktualnie trwający nabór to druga już tura rekrutacji do programu realizowanego w ramach projektu dofinansowanego ze środków ScaleUp. Do poprzedniej, trwającej obecnie edycji akceleracji, która rozpoczęła się w styczniu b.r., zakwalifikowały się 23 start-upy, w tym aż sześć najlepszych zespołów w ścieżce „Let’s Fintech with PKO Bank Polski!”. Rozwiązania wypracowane przez zwycięskie zespoły, zostały zaprezentowane w PKO Banku Polskim podczas wydarzenia Demo Day.

Zespół IC Solutions przedstawił innowacyjny mechanizm wdrożenia długopisu służącego do automatycznej cyfryzacji papierowych dokumentów, a zespół Saas Manager zaprezentował unikalną platformę informatyczną do tworzenia i integracji usług w chmurze.

Start-up Coinfirm Blockchain Lab przedstawił z kolei rozwiązanie do potwierdzania dokumentów w oparciu o blockchain, służące do eliminacji nadużyć w obrocie dokumentami online.

Kolejny start-up – Nu Delta zaprezentował nowatorskie rozwiązanie do błyskawicznego, automatycznego rozpoznania informacji z faktur za pomocą aparatu w telefonie.

Kolejni zwycięzcy – firmy Fenige oraz Moneyfriend pokazały platformę do przesyłania błyskawicznych przelewów międzynarodowych oraz mechanizm chatbota dla Faceebook Messengera, dedykowanego segmentowi młodych klientów.

2. mAkcelerator od mBanku

W ramach projektu mAkcelerator mBank zainwestuje 50 mln euro, czyli ponad 200 mln zł, w rozwój nowoczesnych technologii. Decyzją zarządu banku powstaje fundusz, który będzie inwestował w start-upy technologiczne. To pierwsze tego typu przedsięwzięcie w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.

– Celem projektu jest rozwój najnowocześniejszych technologii, które pomogą instytucjom finansowym na całym świecie sprostać wyzwaniom ery fintech – wyjaśnia Cezary Stypułkowski, prezes mBanku.

To zjawisko nie jest odosobnione. Banki na całym świecie inwestują w nowe technologie – wystarczy podać przykład hiszpańskiego BBVA.

W FinTech inwestuje też inny bank z Hiszpanii, czyli Santander. Tego typu ruchy czynią również Brytyjczycy.

Przedstawiciele mBanku zapewniają, że dadzą startupom sporą przewagę. Często z naszymi pomysłami jest tak, że sprawdzają się na gruncie lokalnym, ale poza Polską nie radzą sobie zbyt dobrze. mBank działa na rynku polskim, czeskim i słowackim, więc startup może zobaczyć jak jego produkt zachowa się poza obrębem Nysy i Bugu.

Jarosław Mastalerz ( dotychczasowy wiceprezes mBanku, a obecnie jeden z kierowników mAkceleratora) zdradził, że akcelerator będzie mógł efektownie wesprzeć 3 projekty w jednym roku. Zaznaczył również, że jest to akcelerator, a nie inkubator. Przychodząc do mAkceleratora startup musi mieć już jakąś bazę klientów (nawet niewielką) i konkretny pomysł. Ważne żeby inicjatywy były proklienckie, zaznaczył Prezes Stypułkowski.

Cała pula 50 mln euro ma zostać wydana w przeciągu 2-3 lat, zdradził Mastalerz. Duże pieniądze mają zostać „wpompowane” w projekty, jak firmy wyjdą z matecznika i ruszą w świat – żeby na przykład podłączyć się do banku w Hiszpanii.

3. Akcelerator od ING Banku Śląskiego

ING Bank Śląski uruchomił akcelerator, specjalny program, który powstał by przyśpieszyć innowacyjne projekty w banku oraz ułatwić szybsze wdrażanie nowych produktów i usług, odpowiadających na realne potrzeby klientów.

Akcelerator ING to powstał by rozwijać nowatorskie pomysły i przekształcać je w produkty i usługi atrakcyjne dla klientów. To miejsce, w którym zespoły pracują podobnie jak startupy, przy wsparciu ekspertów z Grupy ING oraz zewnętrznych  ekspertów (np. service designer, growth hacker). Pracownicy, którzy pracują w akceleratorze, są tam oddelegowani na 100% czasu.

W  programie działają cztery teamy z różnych pionów banku.  Każdy z nich pracuje nad innym wyzwaniem, ale cel jest podobny – stworzyć taki produkt, który będzie odpowiadał na potrzeby klientów i rozwiązywał ich realne problemy. Dlatego na każdym etapie integralną częścią prac jest rozmowa z klientami.

Akcelerator ING to pierwszy tego typu program w ING Banku Śląskim. Do podstawowych zasad pracy w akceleratorze należą autonomia działania, ograniczone koszty, weryfikacja założeń z klientami oraz wsparcie ze strony banku. Czas trwania projektu został przewidziany na 16 tygodni.

4. Alior Bank i FinTechy

Kilka dni temu na konferencji prasowej Alior Bank zaprezentował swoją strategię, w myśl której chce stać się cyfrowym buntownikiem. Bank aktywnie wspiera innowacje i odważnie wdraża je do własnej działalności. Alior jest partnerem czwartej edycji Huge Thing, podczas którego 20 sturtupów będzie mogło wziąć udział w programie akceleracyjnym.

Prezes Wojciech Sobieraj mówił, że Alior współpracuje z FinTechami, ponieważ mają one ten sam cel – poprawę jakości usług i większy komfort dla klienta. Walka nie ma zatem sensu.

W najbliższych 3 latach bank będzie rozwijał rozwiązania z zakresu biometrii i sztucznej inteligencji. Rozpoznawanie głosu ma pojawić się jeszcze w bieżącym roku, a prace nad rozpoznawaniem twarzy już się rozpoczął.

Już w 2016 roku Alior wprowadził system sztucznej inteligencji o nazwie Dronn, czyli po prostu wirtualnego doradcę do zdalnego kontaktu z klientem. Rozwój automatyzacji znacząco przyczyniając się do obniżenia kosztów oraz istotnie zwiększając wolumen odzyskiwanych przez bank środków. To nie wszystkie pomysły, zaprezentowane przez Alior Bank.

 5. „Społeczny StartUp” od Pekao S.A.

Projekt potrwa do czerwca bieżącego roku, a zaczął się już w czerwcu 2016. To już II edycja programu Społeczny StartUp, realizowanego przez Fundację Ashoka i UniCredit Foundation, we współpracy z Bankiem Pekao S.A. W jej wyniku pula innowacyjnych przedsiębiorstw społecznych otrzymujących wsparcie rozwojowe została powiększona do 15. Wszystkie one wejdą w skład budowanego dzięki programowi inkubatora rozwoju przedsiębiorczości społecznej.

Obecni uczestnicy – 5 przedsiębiorców społecznych – podobnie jak 10 przedsiębiorców biorących udział w zakończonej właśnie I edycji, wraz z doradcami będą pracować nad profesjonalnymi biznesplanami. II edycja programu będzie ściśle związana z pierwszą zarówno pod względem struktury i przebiegu programu, jak i składu uczestników.

Przedsiębiorcy mogą  ubiegać się o zakwalifikowanie do projektu w ramach konkursu, w którym wyłonione zostaną najlepsze pomysły na stworzenie lub wzmocnienie przedsiębiorstwa społecznego.

Konkurs będzie prowadzony w dwóch kategoriach:

  • Innowacyjne przedsiębiorstwo społeczne – akcelerator: dla istniejących przedsiębiorstw we wczesnej fazie ich rozwoju;
  • Pomysł na innowacyjne przedsiębiorstwo społeczne.

Laureaci wyłonieni w konkursie otrzymają całoroczne profesjonalne wsparcie w zakresie doradztwa biznesowego w rozwój przedsiębiorstwa, a także, jeżeli zajdzie taka potrzeba, granty rozwojowe. Uczestnicy projektu zdobędą wiedzę m.in. z prowadzenia przedsiębiorstwa społecznego, z zakresu raportowania, planowania biznesowego, budowania modeli biznesowych, zarządzania relacjami z klientami, czy zarządzania zespołem.

Projekt trwa od 23 czerwca 2016 r. przez kolejne 12 miesięcy. Organizatorzy poszukują przedsiębiorców, którzy chcą rozwiązywać problemy społeczne wykorzystując narzędzia biznesowe, a założone przez nich przedsiębiorstwa mają potencjał, by stać się finansowo niezależne i rentowne.

Dlaczego przedsiębiorcy społeczni?

Każdy przełomowy, nowatorski pomysł w biznesie może liczyć na wsparcie w rozwój, dając zwrot z inwestycji pomysłodawcom i inwestorom. W przypadku przedsiębiorstw społecznych nie chodzi tylko o generowanie zysków, ale przede wszystkim o rozwiązywanie problemów społecznych i wprowadzanie zmian, które będą odczuwalne dla określonej grupy społecznej.

Wsparcie rozwoju takich przedsięwzięć wymaga wyjścia poza schemat czystej biznesowej działalności, zrozumienia i współpracy po stronie biznesu.

6. Idea Bank i innowacje

Bank nie prowadzi akceleratora sensu stricte, ale oferuje bardzo przyjazne kredyty dla początkujących przedsiębiorstw. Dodatkowo bank jawi się jako jedna z najbardziej innowacyjnych instytucji w Polsce. Dla przykładu można podać rewolucyjny sposób liczenia raty leasingowej – mówiąc dokładnie zrobi to GPS, w myśl zasady „pay as you drive”.

Ponadto zeszły rok zakończył się rekordowym zyskiem dla grupy Idea Banku, co może sugerować, że inwestycje w FinTech i nowe technologie popłacają.

Bank oferuje kredyt „Na start” – jest to rozwiązanie dla początkujących i dopiero powstających przedsiębiorstw – o kredyt dla nowej firmy możesz się ubiegać już pierwszego dnia po założeniu działalności. Dzięki atrakcyjnemu oprocentowaniu i długiemu, bo dochodzącemu nawet do 5 lat, okresowi kredytowania zyskujesz wysoki kapitał na rozpoczęcie działalności. Przedsiębiorcy zakładając firmę często wybierają kredyty dla firm jako formę finansowania. Kredyty dla nowych, w tym małych, firm w Idea Banku od kilku lat są dla przedsiębiorców atrakcyjnym źródłem finansowania.

Kredyty dla nowych firm są stworzone po to, aby początkujący przedsiębiorca mógł skupić się na tym, co najważniejsze, a nie na długim i często żmudnym szukaniu dodatkowych środków finansowania. Idea Bank oferując kredyty dla firm stara się trafić do firm z różnym stażem działalności w tym także dla nowych przedsiębiorstw.

Dodatkowo do kredytu m.in. dla małej firmy dostaniesz konto bankowe z innowacyjną platformą do zarządzania firmą Idea Cloud, w której będziesz mógł m.in. wystawić faktury, przechowywać bezpiecznie dokumenty oraz prognozować przepływy pieniężne.

Wiemy jak ważne jest ograniczanie kosztów na początku działalności, dlatego wraz z kontem oferujemy Tobie darmową przestrzeń coworkingową Idea Hub.

Pieniądze, które zarobisz w formie gotówki będziesz mógł bezpłatnie wpłacić w jednym z ponad 1 000 stacjonarnych wpłatomatów w całej Polsce lub zamówić odbiór środków przez Mobilny Wpłatomat, który przyjedzie pod wskazane przez Ciebie miejsce o wybranej przez Ciebie godzinie.