Reprezentanci grupy domagają się odszkodowania od Mastercard i Visa w imieniu akceptujących karty sprzedawców, w tym organizacji charytatywnych. Twierdzą oni, że firmy zawyżają opłaty interchange, gdy klienci płacą im kartami komercyjnymi – powodując łączne straty szacowane na 4 miliardy dolarów.
Visa i Mastercard pod lupą w sprawie opłat interchange
W sierpniu zeszłego roku brytyjski sąd apelacyjny ds. konkurencji wydał zgodę na pozew zbiorowy o wartości 4 mld dolarów złożony przez firmy ze Zjednoczonego Królestwa. Chodziło właśnie o wielostronne opłaty interchange pobierane przez Mastercard i Visa.
Przedstawiciele spółek zaskarżających amerykańskich gigantów twierdzą, że opłaty interchange są jak podatek nakładany na firmy i organizacje charytatywne, zwiększający koszty przyjmowania płatności kartami komercyjnymi. „Tysiące osób, które przekazują darowizny online lub wspierają brytyjskie sklepy charytatywne, będą zszokowane i rozczarowane, gdy dowiedzą się, ile pieniędzy organizacje charytatywne straciły z powodu nadmiernych opłat kartowych. Mamy nadzieję, że Mastercard i Visa przestaną karać w ten sposób tego typu podmioty” – komentują przedstawiciele spółek, cytowani przez serwis Finextra.
Dodatkowo zwracają oni uwagę, że zarówno brytyjski Sąd Najwyższy, jak i Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej potępiły podobne praktyki stosowane przez Mastercard i Visa.
W lipcu zeszłego roku pisaliśmy, że Mastercard i Visa zobowiązały się do utrzymania limitu opłat za transakcje kartami dla turystów na kolejne pięć lat. W 2019 r. amerykańscy giganci płatniczy zgodzili się obniżyć opłaty interchange za płatności dokonywane w Europie kartami wydanymi poza Europejskim Obszarem Gospodarczym o 40% w następstwie dochodzenia antymonopolowego UE. Umowa ta miała obowiązywać przez pięć lat, do listopada 2024 roku, ale teraz została przedłużona o kolejne pięć lat, do listopada 2029 roku.
Niemniej niektóre rynki nie zamierzają liczyć na dobrą wolę amerykańskich gigantów. Dobrym przykładem są Indie, które rozwijają własny system płatniczy, tak aby uniezależnić się od Visy i Mastercard. Strategia Indii opiera się na Unified Payments Interface, znanym jako UPI, to dziewięcioletni system, który pozwala konsumentom i sprzedawcom ominąć tradycyjne sieci kart, łącząc konta bankowe bezpośrednio za pomocą kodów QR i numerów telefonów.