Telefony z „nadgryzionym jabłkiem” do najtańszych nie należą, więc ich posiadacze muszą mieć bardziej zasobne portfele. To jedna sprawa. Druga to zainteresowanie nowinkami technologicznymi, takimi jak płatności przy użyciu smartfona. Przy okazji można się pochwalić słynnym jabłuszkiem. Bez złośliwości.

Lista banków z Apple Pay w Polsce

Na razie w Polsce Apple Pay oferuje 10 banków. W kolejności alfabetycznej – Alior Bank (w tym także T-Mobile Usługi Bankowe), Bank Pekao, BGŻ BNP Paribas, Getin Bank, ING Bank Śląski, mBank, Nest Bank, PKO Bank Polski, Raiffeisen Polbank i Santander Bank Polska. Najdłużej przed wdrożeniem broniło się ING, ponieważ AP zadebiutowało w banku dopiero kilka tygodni temu.

Biorąc pod uwagę największe banki w Polsce, Apple Pay nie oferują tylko trzy z nich – Bank Millennium, Citi Handlowy i Credit Agricole. Najbliżej wdrożenia wydaje się Millennium, które potwierdziło, że AP pojawi się w ofercie najpóźniej w marcu bieżącego roku.

Do rychłej implementacji Apple Pay szykuje się także Credit Agricole. Z kolei Citi Handlowy zapowiedział wdrożenie na I połowę 2019 roku – więcej szczegółów nie znamy.

Z Apple Pay skorzystamy już także w Bankach Spółdzielczych SGB, Banku Millennium i Credit Agrciole. Mobilny portfel od Apple oferują również Revolut i N26.

W 2020 roku Apple Pay wdrożył bank Citi Handlowy. Mobilny portfel od Apple jest już także dostępny dla klientów fintechu DiPocket.

Polacy domagają się fintechu jak nigdy

Podczas dokonywania płatności Apple Pay numer karty nie jest zapisywany ani w pamięci urządzenia, ani na serwerach firmy z Cupertino. Jest zastępowany szyfrowanym cyfrowym odpowiednikiem, który jest przypisany do konkretnego urządzenia. Z Apple Pay mogą korzystać posiadacze smartfonów iPhone 6 i nowszych, a także iPhone SE, iPad Pro, iPad (5. generacja), iPad Air 2 oraz iPad mini 3 i nowszych. W fizycznych sklepach można płacić również przy użyciu AppleWatchów.

Apple Pay śmiało można nazwać fenomenem na polskim rynku płatniczym. W żadnym innym przypadku klienci nie domagali się wdrożenia nowej formy płatności tak głośno, jak w przypadku AP. Profile banków na portalach społecznościowych pękały w szwach od komentarzy na ten temat, a wielu klientów podjęło nawet decyzje o zmianie banku na taki, który oferuje Apple Pay (znam kilka takich osób). To pozytywne zjawisko – oznacza przecież, że Polacy domagają się fintechu, a banki muszą robić wszystko, aby im ten fintech dostarczyć.