Ma to być największe pod względem skali zastosowanie blockchainu w bankowości na Starym Kontynencie. Zgodę na taką formę otrzymywania wykazu zmian w regulaminach wyraziło ponad 5 milionów osób, czyli około połowa klientów PKO Banku Polskiego. W najbliższych miesiącach bank planuje także pierwsze wdrożenie blockchainu o zastosowaniu biznesowym.

Blockchain w PKO Banku Polskim. Wspólnie z KIR-em i Coinfirm

Zastosowanie technologii blockchain to efekt współpracy banku z polsko-brytyjskim startupem Coinfirm oraz z Krajową Izbą Rozliczeniową. Prace nad wdrożeniem rozwiązania prowadzone były już od wielu miesięcy. Bank pracował wspólnie z Coinfirm nad stworzeniem bezpiecznej platformy blockchainowej i wyskalowaniu jej, tak aby mogła znaleźć zastosowanie w największych korporacjach. Te cechy posiada dziś platforma Trudatum, która jest wykorzystywana do potwierdzania autentyczności dokumentów wysyłanych drogą elektroniczną.

Co ważne, wypracowane wspólnie z KIR-em rozwiązania, mają posłużyć także innym bankom. Kiedy? Na razie nie wiadomo. Prace koncepcyjne trwałego nośnika zostały podjęte przez KIR, ze względu na duże zapotrzebowanie banków w zakresie informowania klientów o zmianach w dokumentach publicznych, takich jak np. regulaminy czy tabele opłat i prowizji. Wysyłanie ich w formie przesyłki, zawierającej płytę CD jest już nieco archaiczne.

Takie były jednak wymogi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który nie pozwalał bankom na wysyłanie korespondencji w serwisach transakcyjnych – ponieważ bank może zawsze zmienić taką wiadomość, lub ją usunąć. W związku z tym te instytucje, które nie stosowały się do wymogów UOKiK, zostały zobowiązane do zwrotu pieniędzy klientom. Chodzi między innymi o takie banki, jak Santander Bank Polska (BZ WBK), Alior Bank, Bank Pekao, Bank Millennium, czy Idea Bank.

Jak blockchain rozwiąże problem trwałego nośnika?

Technologia blockchain ma pomóc w rozwiązaniu tego problemu. Jak to działa? W korespondencji elektronicznej z banku klienci PKO Banku Polskiego znajdą m.in. 64-znakowy unikalny identyfikator hash dokumentu oraz odnośnik do strony banku, gdzie bez logowania, w prosty sposób po wklejeniu identyfikatora hash lub po wgraniu wcześniej pobranego dokumentu otrzymają informację czy dokument jest autentyczny oraz kiedy po raz ostatni był modyfikowany.

Dzięki takiemu rozwiązaniu, klienci zachowają dostęp do dokumentów nawet po zakończeniu współpracy z bankiem oraz będą mieli pewność, że nie zostały one zmodyfikowane. Dokumenty zapisane są jednocześnie na serwerach PKO Banku Polskiego i KIR, a dostęp do nich możliwy jest przez strony internetowe obu instytucji. Zmiany w regulaminach produktowych których dotyczy komunikacja wynikają z europejskich i krajowych regulacji PSD2 określających zasady dostępu do funkcji i danych bankowych przez zewnętrzne podmioty. Nie zmienia się natomiast Tabela Opłat i Prowizji.

Blockchain to nie tylko trwały nośnik. Co jeszcze planuje PKO Bank Polski?

PKO Bank Polski zainteresował się tematem wykorzystania blockchainu, nie tylko ze względu na trwały nośnik. Technologię rozproszonych rejestrów można wykorzystać także w innych obszarach codziennej działalności banku, takich jak bezpieczeństwo, obniżenie kosztów, czy udoskonalenie oferty produktowej (na przykład poprzez zaoferowanie natychmiastowych przelewów międzynarodowych).

W najbliższych miesiącach planowane są pierwsze wdrożenia o zastosowaniu biznesowym, o których PKO Bank Polski ma poinformować wkrótce. Więcej o pracach największego polskiego banku nad technologią blockchain można przeczytać w rozmowie z Grzegorzem Pawlickim, Dyrektorem Biura Innowacji w PKO Banku Polskim.

Bank chwali się posiadaniem pełnej infrastruktury, która umożliwia innowacyjne wdrożenie. Chodzi między innymi o program akceleracyjny „Let’s Fintech with PKO Bank Polski!”, Centrum Kompetencyjne Blockchain, ekspertów doświadczonych we współpracy ze start-upami, środowisko testowe, czy fundusz Venture Capital, który może udzielić wsparcia kapitałowego.