UOKiK
Urząd wziął pod lupę zasady, na jakich miasta dopuszczają dostawców aplikacji do płatności za parkowanie do prowadzenia działalności.
Przedsiębiorcy mogli wprowadzać konsumentów w błąd, eksponując przede wszystkim korzyści inwestycji w udziały spółek deweloperskich.
Wakacje dotyczą kredytów zaciągniętych przed 1 lipca 2022 r., których termin zakończenia przypada co najmniej 6 miesięcy po tej dacie. UKOiK zamierza przyjrzeć się sposobom operowania w tym zakresie aż 16 bankom.
Wszczęte postępowania mogą zakończyć się nałożeniem kar za naruszanie zbiorowych interesów konsumentów w wysokości do 10% obrotu.
Klienci biura maklerskiego mBanku skarżą się na podwyżkę opłat za depozyt zagranicznych papierów wartościowych. Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął w tej sprawie postępowanie wyjaśniające.
Zastrzeżenia wzbudziły m.in. postanowienia umowne określające sposób naliczania opłat dystrybucyjnych i alokacyjnych. Spółce przysługuje odwołanie do sądu.
Ponadto, spółka musi poinformować konsumentów o wydanej decyzji i zakwestionowanych praktykach w serwisie Vinted.pl i na Facebooku.
Zagrożenia w sieci takie jak m.in. nieuczciwe praktyki w obszarze influencer marketingu znalazły się ostatnio na agendzie UOKiK oraz UKNF.
Urząd sprawdzi, czy osoby dokonujące wpłat na rzecz ofiar wojny w Ukrainie są prawidłowo informowane o przewalutowaniu środków.
Klienci tych firm skarżą się, że nie mogą korzystać z technologii 5G, pomimo zapewnień zawartych w materiałach marketingowych.
Prezes UOKiK zakwestionował sposób pobierania przez MetLife tzw. opłat alokacyjnych w ramach umów ubezpieczenia na życie z ufk.
Prezes UOKiK uznał za niedozwolone dwie praktyki banku związane z udzielaniem kredytów konsumenckich.
Brak opłat za weryfikację przesyłek, czy wydłużenie terminu na odbiór paczek z punktów o ograniczonej dostępności - to niektóre ze zmian wdrażanych przez InPost.
Prezes UOKiK sprawdzi, czy zasady Apple służą wyeliminowaniu konkurentów na rynku spersonalizowanych usług reklamowych.
Chodzi o prawidłowe rozliczanie się z klientami, którzy wcześniej spłacili kredyt konsumencki. W takim przypadku klientom należy się zwrot proporcjonalnej części opłat.
Ze skarg wynika m.in., że przedsiębiorcy mają problemy z rozliczaniem zamówień – konsumenci nie dostają niezwłocznie zwrotu nadpłaty czy pieniędzy za niezrealizowane zamówienie.
Zarzuty wobec Vinted dotyczą braku ważnych informacji dla konsumentów, dzięki którym mogliby oni uniknąć niekorzystnych finansowo decyzji. Spółce grozi kara do 10 proc. rocznego obrotu.
UOKiK ogłosił konkurs na zaprojektowanie narzędzia opartego o sztuczną inteligencję (Al), które ma wspierać pracowników urzędu w wyszukiwaniu niedozwolonych klauzul.
Kalkulator pomaga sprawdzić o ile orientacyjnie wzrośnie rata kredytu, gdy zmieni się jego oprocentowanie.
Wątpliwości budzi klauzula modyfikacyjna, na mocy której spółka wprowadziła zmiany w regulaminie.
Spłaciłeś pożyczkę przed terminem? Masz prawo do zwrotu części prowizji i innych opłat. Prezes UOKiK zobowiązał spółkę Provident Polska do zmiany sposobu rozliczeń z byłymi i obecnymi klientami.

