Sztuczna Inteligencja
Ze sztuczną inteligencją ma do czynienia praktycznie każdy z nas. Tak, Ty również. W mniejszej skali znajdziemy ją w urządzeniach typu smartfon czy tablet. Większość z nas myśląc o sztucznej inteligencji, myśli jednak w makroskali. Chatboty, z którymi możesz przeprowadzić rozmowę jak z drugim człowiekiem. Asystenci podróży. Partnerzy przy stole operacyjnym. Możliwości jest mnóstwo. Jak wygląda przyszłość ze sztuczną inteligencją w roli głównej?
Spółka Smart In, partner technologiczny IBM, otrzymała nagrodę GEO Excellence Partners Award. Firma IBM nadaje ją najlepszym, a co roku laureatami zostają tylko trzy europejskie firmy.
Ludzkość, m.in. poprzez literaturę i filmy z gatunku science fiction, od dziesiątek lat upatrywała w rozwoju technologii metody nie tylko na przedłużenie swojego życia, ale też na wyrwanie się z biologicznego cyklu narodzin i śmierci. Za każdym razem powtarzającym się w takich opowieściach motywem jest przenoszenie swojej świadomości z ciała do ciała, bądź – z ciała do komputera.
Uczeni z Uniwersytetu w Kalifornii na łamach magazynu Cell zaprezentowali światu swoje przełomowe rozwiązanie w dziedzinie sztucznej inteligencji. Stworzona przez nich platforma potrafi nie tylko wykrywać, ale też diagnozować choroby związane z degeneracją siatkówki oka. Osiągnęli to m.in. poprzez zmianę systemu uczenia się komputera.
2017 zapisał się w historii jako rok największych i niespotykanych do tej pory cyberataków na globalną skalę. Analiza doniesień firm analitycznych wskazuje, że obserwować będziemy coraz większa ich liczbę, niezależnie od rodzaju, metodyki i narzędzi stosowanych przez cyberprzestępców. Utrzymanie wysokiego poziomu bezpieczeństwa będzie najważniejszym zadaniem przedsiębiorstw w 2018 r. Aby było to osiągalne, cyber-obrona musi być w dużej mierze zautomatyzowana.
AirHelp w ciągu 5 lat swojej działalności pomógł 5 mln pasażerów, pochodzącym ze 188 krajów. Uzyskał dla nich odszkodowania lotnicze o łącznej wartości 350 mln dolarów. Z okazji swoich 5 urodzin, firma prognozuje, jak rozwinie się branża turystyczna w kolejnych latach.
Szwajcarska instytucja finansowa STOXX Limited zamierza stworzyć pierwszy w historii indeks giełdowy administrowany przez sztuczną inteligencję. Dynamiczny rozkwit adaptacji SI przez branżę finansową bacznie obserwują nie tylko inwestorzy, ale i centra danych.
Firmy dokładają wielu starań, by ich contact center funkcjonowały lepiej, jednak mimo postępu technologicznego wciąż borykają się z licznymi problemami. Telefony w nieodpowiednim momencie, konsultanci, z którymi ciężko znaleźć wspólny język i nietrafione oferty to, tylko wycinek branżowych bolączek. Receptą na poprawę sytuacji mają być rozwiązanie oparte o zaawansowaną analitykę danych i uczenie maszynowe.
Media społecznościowe są postrzegane przez 58% polskich użytkowników Internetu jako jedno z głównych źródeł informacji. Dzisiaj każdy może kreować rzeczywistość udostępniając w swoich kanałach social media treści własne lub innych użytkowników. Na fali popularności tego trendu rośnie też negatywne zjawisko, którym jest fake news. Nieprawdziwe informacje towarzyszą nam właściwie od zawsze, ale obecnie docierają do wyjątkowo szerokiego grona odbiorców za sprawą nowych technologii i metod komunikacji, przez co stanowią realne zagrożenie dla biznesu. Systemy wykorzystujące sztuczną inteligencję pomagają lokalizować i zwalczać fake newsy, a także boty odpowiedzialne za ich generowanie.
Chiny to potęga na rynku fintechowym i technologicznym. Pomimo, że zdaniem niektórych obserwatorów wciąż sporo brakuje im do technologicznego poziomu USA, to Państwo Środka ma jeden niezaprzeczalny atut – ogromną populację, czyli niemal niewyczerpany rynek zbytu. Dlatego nikt nie może lekceważyć firm pokroju Alibaby, Tencentu, Xiaomi, czy Baidu.
Lata 80. to nie tylko muzyka disco, trwała ondulacja, niezliczone prywatki i zakupy w Pewexie. Ten barwny okres we współczesnej historii to również wielki boom na sztuczną inteligencję, podsycany takimi hitami jak „Gwiezdne Wojny” czy „Łowca Androidów”. Niestety, ówczesna technologia nie sprostała wyzwaniu zawodząc rozbuchane oczekiwania entuzjastów. Dziś sprawy mają się zupełnie inaczej. Programiści dysponują sprzętem o nieporównywalnie większej mocy obliczeniowej, a szybki internet i dostęp do gigantycznych zbiorów danych dają twórcom inteligentnych algorytmów masę nowych możliwości. Sztuczna inteligencja wróciła na salony i znów rozpala wyobraźnię, jednak nim zobaczymy ją w triumfalnym pochodzie, programiści muszą uporać się z kilkoma ważnymi problemami.
Z badań firmy Salesforce wynika, że sztuczna inteligencja wykorzystana w rozwiązaniach wspomagających sprzedaż, marketing i obsługę klienta, będzie motorem rozwoju światowej gospodarki. Do 2021 r. sztuczna inteligencja przyczyni się do wzrostu przychodów firm o ponad bilion dolarów.
Jako klienci jesteśmy codziennie wręcz zalewani falą materiałów reklamowych. Wiadomości sms, e-maile, banery i komunikaty wyświetlające się na portalach internetowych. Listy otrzymywane pocztą tradycyjną i rozmowy telefoniczne to dzisiaj tylko ułamek komunikacji marketingowej. W takich realiach coraz większe znaczenie ma odpowiedni dobór treści, grupy docelowej, formy i momentu kontaktu.
Coraz bardziej powszechnym zjawiskiem staje się dziś przypisywanie maszynom działań pozornie inteligentnych, takich, które opierają się na sztucznej inteligencji (ang. Artificial Intelligence - AI). W rzeczywistości jednak wiele z tych czynności nie ma związku z tą technologią. Współczesna sztuczna inteligencja jest zwieńczeniem pewnego etapu technologicznego, jednak czeka ją dalszy rozwój. W jakim kierunku będzie się rozwijała i w jaki sposób można ją wykorzystać w biznesie?
Era inteligentnych urządzeń nadeszła, a ich użytkownicy są coraz bardziej świadomi wpływu technologii na codzienne życie. Według raportu Future of Apps, przygotowanego na zlecenie F5 Networks, aż 55 proc. Polaków jest zainteresowanych korzystaniem z najnowszych technologii, oferujących np. komendy głosowe dla smartfonów, tabletów i urządzeń typu wearables.
Polacy cechują się stosunkowo wysokim zainteresowaniem usługą zautomatyzowanego doradztwa przy podejmowaniu decyzji inwestycyjnych – wynika z badania „Finansowy Barometr ING”.
CEO Tesli i SpaceX wraz z ponad setką innych osób zaangażowanych w rozwój sztucznej inteligencji, skierował list do Organizacji Narodów Zjednoczonych, w którym wzywa do jak najszybszego wycofania z użycia broni wykorzystującej AI.
Uczenie maszynowe jest obecnie szeroko wykorzystywane w biznesie. Technologia ta pozwala m.in. na tworzenie dedykowanych kampanii marketingowych, ocenę ryzyka kredytowego, optymalizację łańcucha dostaw czy przewidywanie awarii w procesach produkcji. Nie są to jednak jedyne przykłady zastosowań machine learning. Specjaliści z firmy SAS wykorzystali uczenie maszynowe do wytypowania miejsca, w którym panują najlepsze warunki do życia. Innymi słowy, znaleźli raj na ziemi.
Eksperci są zgodni: gros wykonywanych dziś zawodów odejdzie do lamusa. Według firmy analitycznej McKinsey & Company, aż 60 proc. zawodów ma być w najbliższym czasie zastąpionych przez komputery. Na liście zagrożonych profesji znajdują się m.in. taksówkarze, księgowi, analitycy bankowi i dziennikarze. Pracy może zabraknąć nawet dla hollywoodzkich gwiazd filmowych. Postępująca automatyzacja ma zmienić rynek nie do poznania, drastycznie redukując liczba etatów.
W jakim kierunku zmierza logistyka? Najlepiej widać to na przykładzie Pumy, która wspólnie z firmami Magazino, Gigaton i ITG otwiera pierwszy w pełni zautomatyzowany magazyn w niemieckiej miejscowości Schwaig, Za transport towaru w innowacyjnym magazynie odpowiadać będzie nowy, inteligentny robot TORU, stworzony do pracy w tego typu placówkach.