Najnowsze wiadomości ze świata Fintechu
Największa na świecie giełda kryptowalut uruchamia pierwszą w Polsce Krypto Szkołę, skierowaną głównie do licealistów i studentów. Dzięki temu będzie można za darmo zdobyć podstawową wiedzę na temat blockchain’a, kryptowalut i podstaw inwestowania.
Honey Payment, spółka rozwijająca multiaplikację finansową DotBee, wprowadziła do niej kolejną nowość. To asystenci AI, pomagający zrozumieć zawiłości związane z inwestycjami i kryptowalutmi.
Aby zamówić przejazd wystarczy wybrać w aplikacji Bolt ikonę samochodu z kalendarzem, zapoznać się z zasadami, a następnie wybrać datę i godzinę na którą chce się zarezerwować przejazd. Następnie trzeba wybrać miejsce odbioru i punkt docelowy.
Obecnie InPost Fresh współpracuje ze 180 partnerami handlowymi, którzy oferują ponad 200 tys. produktów. Z darmowej dostawy można skorzystać przy zakupach za 50 złotych.
Klarna, globalna sieć płatności i zakupów wspierana przez sztuczną inteligencję, nawiązuje współpracę z Marketing Investment Group (MIG), graczem rynku mody detalicznej w Polsce. Pierwszym sklepem, który wprowadzi usługę „Zapłać za 30 dni” będzie Sizeer.
24 proc. firm handlowo-usługowych z sektora MŚP, posiadających terminal deklaruje, że płatności bezgotówkowe stanowią ponad ¾ proc. wszystkich transakcji. Większość przedsiębiorców (58%) spodziewa się wzrostu takich płatności w najbliższych trzech latach.
Fintech specjalizujący się w płatnościach odroczonych i ratalnych nawiązał współpracę z platformą Shoper, jednym z liderów e-commerce w Polsce. Dzięki temu, kilkadziesiąt tysięcy sklepów internetowych działających na platformie Shoper będzie mogło w trzech prostych krokach udostępnić swoim klientom płatności odroczone oraz ratalne Mokka.
Do 2025 roku programy wspierane przez BLIKA mają dotrzeć do 225 tys. uczniów i 13 tys. nauczycieli, dyrektorów i rodziców w całej Polsce. Od dwóch lat BLIK wspiera edukację z zakresu cyberbezpieczeństwa. Do tej pory przeszkolił 119 tys. dzieci.
Badanie Elavon pokazuje, że Polacy najczęściej nabywają produkty spożywcze i artykuły gospodarstwa domowego w sklepach stacjonarnych. Aż 86 proc. ankietowanych przyznaje, że robi zakupy spożywcze głównie w sklepach, a jedynie 2 proc. korzysta z internetu.
Sztuczna inteligencja wpływa na cztery obszary działania ubezpieczycieli: ustalanie składki ubezpieczeniowej, likwidację szkód, obsługę klienta oraz wykrywanie oszustw ubezpieczeniowych.
W ciągu trzech miesięcy poszerzy się sieć, w której będzie można kupić bilety PKP Intercity. Dwie nowe platformy w znacznym stopniu ułatwią dokonywanie zakupów.
Nie USA, Europa, czy Chiny ale Indie stają się globalnym centrum sztucznej inteligencji – wynika z raportu „Foresight 2023 – Darkness Before Dawn”, przygotowanego przez ekspertów EMIS (ISI Emerging Markets Group).
PayU sprzedało swoją platformę do obsługi płatności internetowych Global Payments Organisation (GPO). Nabywcą jest Rapyd - wywodzący się z Izraela, ale zarejestrowany w Wielkiej Brytanii fintech.
Klienci indywidualni i firmowi fintechu Cinkciarz.pl mają możliwość wysyłania innym osobom linków do zapłaty za wspólne wyjście do restauracji, zrzutkę na prezent, korepetycje czy zakupiony towar na bazarku, a także drobne usługi. Linki można opłacić w wybranej walucie za pomocą różnych metod płatności.
Jednym ze zdecydowanie najciekawszych rozwiązań powstałym w związku z technologią blockchain i jednocześnie budzącym najwięcej kontrowersji, jest koncepcja tzw. „stablecoina”.
Urząd Komisji Nadzoru Finansowego uruchomił "Blog nadzorczy UKNF", gdzie będą publikowane komentarze dotyczące aktualnych spraw związanych z funkcjonowaniem polskiego sektora finansowego.
Globalny rynek płatności odroczonych urósł z 105,15 mld USD w 2022 r. do 155,79 mld USD w 2023 r., przy skumulowanym rocznym wskaźniku wzrostu (CAGR) na poziomie 48,2% - wynika z raportu firmy badawczej Market and Research. Szacuje się do 2027 r. rynek osiągnie wartość 744,06 mld USD.
Firma uruchamia aplikację mobilną, dzięki której klienci mogą taniej zrobić zakupy z gwarantowaną roczną darmową dostawą i kuponami rabatowymi o równowartości 50 zł do wykorzystania przy kolejnej transakcji.
Uruchomiona w połowie lipca aplikacja mObywatel będzie się regularnie rozwijać. Przez najbliższe miesiące będą uruchamiane kolejne usługi w aplikacji.
Dostawca przemysłowych platform obliczeniowych ogłosił współpracę ze spółką MOV.AI – producentem oprogramowania robotyki mobilnej.
Bookero nawiązuje współpracę Google. System do zarządzania rezerwacjami online opracowany przez polski start-up będzie wkrótce zintegrowany z usługą Zarezerwuj z Google.
Grecki fintech Viva Wallet oferuje usługę Tap to pay Apple klientom w Wielkiej Brytanii. W planach na najbliższy czas ma uruchomienie takiej usługi także w innych państwach europejskich.
Wyniki polskiej edycji badania EY Future Consumer Index 2023 wskazują na dużą sprzeczność w podchodzeniu konsumentów do kwestii cyfrowego bezpieczeństwa.
Klienci mogą teraz zapłacić online kartą Visa używając swojego numeru telefonu - dzięki wdrożeniu rozwiązania Visa Mobile.
Amerykański fintech Robinhood powołuje nowego dyrektora mającego odpowiadać za ekspansję w Wielkiej Brytanii. To już druga próba wejścia spółki na europejski rynek.
Pix służy do szybkich przelewów z konta na konto. Nie trzeba podawać numeru rachunku, czy danych odbiorcy. Wystarczy na przykład kod QR.
Do tej pory korzystanie z obu portfeli wymagało posiadania lokalnego konta bankowego i numeru telefonu.
Pozostajemy w tyle za globalnym rynkiem, na którym blisko 4 na 10 firm korzysta z tego typu rozwiązań.
Dodatkowo można też korzystać z atrakcyjnych warunków finansowania swojej działalności oraz uzyskać darmowy dostęp do platformy księgowej online z poziomu Pekao24.
Od połowy lipca właściciele 17 tys. sklepów działających na platformie mogą oferować kupującym metody płatności od Klarny.
Bank i ubezpieczyciel wspólnie zaoferują klientom polisy VeloSpokój i VeloBezpieczny do kredytu gotówkowego i hipotecznego, a w przyszłości także inne produkty ubezpieczeniowe.
Usługa będzie dostępna od września, a docelowo będzie rozszerzana na kolejne kraje.
Karty będą przydatne uczestnikom festiwalu, na którym płaci się wyłącznie bezgotówkowo. Mogą być też festiwalową pamiątką.
Z usług BNPL lub rozłożenia płatności na raty skorzystało w Polsce już 64% konsumentów - wynika z raportu opracowanego przez firmę doradczą Kearney.
W sumie bunq jest wyceniany na 1,65 mld euro. To drugi największy challenger bank w Europie pod względem liczby klientów.
Ministerstwo Skarbu miało zostać poinformowane podczas ostatnich rozmów z branżą, że wielu największych graczy może opuścić brytyjski rynek, jeśli zostaną poddani zbyt surowym regulacjom.
Trwają prace nad implementacją InfoNiny w aplikacji mobilnej oraz bankowości internetowej.
PKP Intercity wdrożyło aplikację mobilną w styczniu bieżącego roku. Po 7 miesiącach od oddania jej do użytkowania padł milionowy zakup biletu.
Z rozwiązania Amazon One miało skorzystać już 3 mln klientów. Projekt od samego początku budzi jednak obawy co do bezpieczeństwa danych.
Trzecia edycja Fintech Summit Poland będzie składała się z części konferencyjnej, Startup Areny oraz wieczornej gali Fintech Awards, na której po raz kolejny zostaną wręczone branżowe nagrody.
Do tej pory była ona dostępna tylko tymczasowo dla uczestników pilotaży. Od 1 sierpnia będą mogli zgłaszać się do niej wszyscy zainteresowani.
Takie liczby mogą wskazywać na odrodzenie rynku kryptowalut po burzliwym 2022 roku.
Volkswagen Bank rozszerza gamę kart Visa o limitowaną edycję z wizerunkami Mikołaja „Miko” Marczyka, czyli jednego z najzdolniejszych rajdowców młodego pokolenia i pilota Szymona Gospodarczyka.
Challenger bank N26 wciąż musi radzić sobie także z miesięcznym limitem nowych klientów.
Nowa funkcja jest dostępna zarówno dla klientów indywidualnych, jak i biznesowych.
Brytyjskie Ministerstwo Skarbu zdecydowanie odrzuciło propozycje Komisji parlamentarnej, aby handel kryptowalutami takimi jak bitcoin i ether, był regulowany jako hazard.
Kolejnym etapem rozwoju CBDC w Chinach mają być wypłaty wynagrodzeń dla pracowników sektora publicznego w cyfrowych juanach.
Równocześnie platforma chce pogłębiać współpracę z bankiem, aby skuteczniej docierać do jego 11 mln klientów.
Patrząc na dane w ujęciu półrocznym, odnotowaliśmy spadek o 70 proc. względem pierwszych sześciu miesięcy, w roku poprzedzającym i w 2021 roku.
Jak wynika z badania KIR i ZBP, ponad jedna trzecia klientów banków uważa, że taka forma płatności powinna być standardem.

